De Vallvidrera a Sant Cugat, per Can Cases, Sol i Aire, Font de l’Ermetà i Torre Negra

Baixador de Vallvidrera-Vil·la Joana-Coll del Gravat-Can Cases-Sol i Aire-Font de l’Ermetà-Torre Negra-Pi d’en Xandri-Sant Cugat del Vallès

• Caminada núm. 98
  • Data: dimecres, 24 d’abril de 2024
  • Inici: estació Baixador de Vallvidrera (FGC)
  • Final: Sant Cugat del Vallès (davant del Monestir)
  • Sector: vessant del Vallès (Les Planes-Sant Cugat)
  • Distància: 14,6 km
  • Temps: 3 h 30 min
  • Desnivell: + 205 m / – 316 m

ITINERARI

Baixador de Vallvidrera-Vil·la Joana-Camí del Salze-Coll del Gravat-Avinguda de Can Cortès-Can Cases-Camí de Can Cases-Carretera de l’Arrabassada (BP-1417)-Urbanització Sol i Aire-Corriol de carena-Font de l’Ermetà-Camí de la Torre Negra-Torre Negra (accés tancat, fer mitja volta)-Torrent de la Font Negra-Pi d’en Xandri-Sant Cugat del Vallès.

Powered by Wikiloc

Per Vil·la Joana i Camí del Salze

EN CONSTRUCCIÓ

COLL DEL GRAVAT (405 m) –
CARRETERA DE L’ARRABASSADA (341 m)

Per Avinguda de Can Cortès i Camí de Can Cases

Baixador de Vallvidrera (FGC)-Vil·la Joana+ 456′
Vil·la Joana-cruïlla de la Budellera, pel Camí del Salze+ 6612′
Cruïlla de la Budellera-Coll del Gravat, pel Camí del Salze+ 5814′
Coll del Gravat-trencall Can Cases, pel Camí de Can Cortès– 7815′
Pas pel Camí de Can Cases fins Carretera de l’Arrabassada+ 1427′
Carretera de l’Arrabassada-final Urbanització Sol i Aire, per avingudes del Llac i de Sol i Aire– 12119′
Pas pel corriol de carena fins Font de l’Ermetà– 9132′
Font de l’Ermeta-Camí de la Torre Negra fins accés tancat (fer mitja volta)+ 733′
Torre Negra-Torrent de la Font Negra-Pi d’en Xandri-entrada Sant Cugat (Pl. Rotary)– 2638′
Travessa urbana per Sant Cugat fins Pl. Monestir+ 1514′

Torre Negra-Pi d’en Xandri_ 31 min
Pi d’en Xandri-Sant Cugat del Vallès: 21 min

Distribució del temps:
44 % en pujada, 8 % en pla i 48 % en baixada.

De Vallvidrera a Molins de Rei, passant per diverses masies

Travessa vorejant 10 masies del vessant occidental de Collserola

• Caminada núm. 97
  • Data: divendres, 22 de març de 2024
  • Inici: Vallvidrera Superior (FGC)
  • Final: Molins de Rei (Renfe)
  • Sector: vessant Barcelona-Llobregat
  • Distància: 18,55 km
  • Temps: 4 h 30 min
  • Desnivell: + 158 m / – 494 m

ITINERARI

Vallvidrera Superior (FGC)-Mont d’Orsà-Creu d’en Llevallol-Coll de Can Cuiàs-Can Masdemont-Coll de Can Pasqual-La Sargantana-Camí de la Rierada-Font de Can Mallol-Can Calopa de Dalt-Ca n’Illescas-Can Campmany-Can Tintorer-Can Barça-Font de la Tartana-Corriol de Can Bofill-Coll d’en Cuiàs-Ca n’Amigó del Clot-Can Canaris-Can Capellans-Av. Barcelona-Molins de Rei (Renfe).

• Vallvidrera
  • Can Canaris
  • Molins de Rei

COMENTARI

Llarga travessa pel vessant del Llobregat, recorrent una desena de masies escampades per aquest sector de Collserola. La ruta alterna trams de pujada i (més) de baixada i ens porta des del barri barceloní de Vallvidrera fins a la vila de Molins de Rei, al Baix Llobregat. En la primera primera meitat de la travessa, fins a Can Campmany, sovintejarem senders emboscats; en la segona meitat, caminarem més per pistes forestals. I no faltaran petits trams per vies urbanes (inici i final de la ruta) i curts enllaços per la carretera de Molins.
Al llarg de l’itinerari anirem veient diversos paisatges, tot passant per diverses masies, concretament 10: la polèmica en el passat Can Masdemont, la masia-cooperativa de Can Calopa de Dalt, productora-venedora de vins i olis singulars, l’artística Ca n’Illescas, amb aires modernistes, les masies de Can Campmany i de Can Tintorer, reconvertides actualment en restaurants en plena natura, la històrica de Can Bofill, la masia-granja de Ca n’Amigó del Clot, la vistosa Can Canaris i per acabar la senyorial Can Capellans.
En definitiva, una bonica caminada, molt variada i amb nombrosos punts on fer una parada, ja sigui per comprar o tastar productes de la terra o simplement per fer un bon àpat. I una oportunitat, per a grans i petits, de conèixer en part la vida rural a Collserola, tan diferent de la vida a les properes ciutats que l’envolten.

VALLVIDRERA SUPERIOR (FGC) (365 m) –
COLL DE CAN CUIÀS (314 m)

Pel carrer Mont d’Orsà i la Creu d’en Llevallol

Sortim de l’estació de Vallvidrera Superior del Funicular de Vallvidrera (FGC) (365 m) i ens situem a la cantonada del carrer de Queralt, al davant de la plaça de Pep Ventura. Aquí comença la travessa.
Fem el carrer resseguint la plaça i anem a parar a unes llargues escales que baixen a la Plaça de Vallvidrera, el cor del barri (342 m, 2 min). Voregem la plaça per la banda esquerra per anar a travessar pel pas de vianants i agafar el carrer que puja per l’esquerra (Mont d’Orsà). El carrer és força costerut fins arribar a la Casa Buenos Aires (a l’esquerra) i després baixa suaument fins a la Plaça dels Pins de Vallvidrera (354 m, 10 min), que s’obre a la dreta i on conflueixen diversos carrers.
Nosaltres hem d’agafar el carrer que queda més a l’esquerra, el Camí Vell de Santa Creu d’Olorda (veure foto). El carrer de la dreta també va a parar al coll a on anem, i es més planer, és una opció.

Des de la plaça Pins de Vallvidrera hem de prendre el carrer de l’esquerra amunt

En aquesta ruta optem per prendre el Camí Vell (indicació al restaurant Ideal-Collserola) i fem un repetjó fins assolir un collet i llavors seguim el camí (ja de terra) en lleuger descens, des d’on ja veiem les primeres panoràmiques de la serra de Collserola en direcció al Baix Llobregat. Més endavant arribarem a la Creu d’en Llevallol (252 m, 17 min), que ens queda a la dreta. Al front hi ha un dels accessos al bar-restaurant Ideal.

Creu d’en Llevallol

Passem pel costat de la creu per tombar a la dreta per un corriol, que baixa directe fins enllaçar a una pìsta ampla, que ve de Vallvidrera (el camí per on arribaríem triant l’altra opció) (326 m, 20 min). Girem a l’esquerra i en poca estona arribarem a l’esplanada del Coll de Can Cuiàs (314 m, 23 min). La masia la veiem al fons, aturonada, per l’esquerra passa la Carretera de Molins i a la dreta veiem uns cartells del Parc sobre l’indret. Moment de fer una petita parada.

Coll de Can Cuiàs (314 m)
Cartell del Parc al Coll de Can Cuiàs (314 m)

COLL DE CAN CUIÀS (314 m) –
TRENCALL DE LA SARGANTANA (398 m)

Per Can Masdemont i Coll de Can Pasqual

El següent tram de la travessa és molt diferent.
Travessem l’esplanada del Coll de Can Cuiàs, sense creuar la carretera, passem pel costat dels cartells, descartem el camí que ve per la dreta (direcció Can Llevallol) i agafem el camí que passa per sobre, un xic més amunt, seguint la direcció Can Masdemont-Turons de Can Pasqual-Mas Pinas (hi ha pal indicador).

Camí que hem de seguir, a la dreta

Primer passarem pel costat de la propietat de can Cuiàs i quan arribem a una cruïlla de camins (uns dos minuts després) hem de seguir per l’esquerra.
A partir d’aquí comença un camí-corriol estret, que sempre va pujant, enmig del bosc, passant per alguns trams força rocallosos i eixargallats. El corriol és bonic i la pujada és sostinguda però moderada, sense rampes pronunciades. L’única pega és que és un trajecte llarg, per un indret solitari, feréstec i ombrívol, sense vistes. Els caps de setmana, sobretot, és habitual trobar ciclistes que baixen per aquest corriol, una trialera molt popular entre els afeccionats a la bicicleta de muntanya.

Anem pujant, sense deixar el corriol, ben fressat, i molt més amunt hem d’estar alerta al moment en què del camí en surt un altre que segueix recte, en un revolt molt marcat: nosaltres hem de fer el revolt sencer seguint la traça del camí que seguíem i que canvia de direcció radicalment.

Aquí hem de fer el revolt, continuant per l’esquerra, descartant el corriol que tenim al front

És llavors, quan ja som molt a prop de la carena, que la cosa varía: el corriol va planejant i ja veiem les primeres vistes panoràmiques del Baix Llobregat. I en poca estona se’ns apareix de sobte a sobre nostre la masia de Can Masdemont (449 m, 54 min), el senyal de què hem arribat a la carena, o quasi. Fa uns anys, aquesta casa va estar ocupada i fou desallotjada per la policia, segons anunciava aquest diari digital de Vallvidrera.

Can Masdemont

Arribats al camí de carena rodegem la casa, deixem a la dreta la pista que puja cap als Turons de Can Pasqual, i seguim pel revolt avall i de seguida enllacem amb una pista forestal ampla, el Camí de Can Castellví (431 m, 56 min).

Enllaç amb el Camí de Can Castellví; toca girar a l’esquerra

En ser-hi, tombem a l’esquerra (direcció Carretera de Molins de Rei-Mas Pins) i en poc temps arribarem al Coll de Can Pasqual, per on passa la Carretera de Molins (la BV-1468) (423 m, 1 hora).

Coll de Can Pasqual (423 m)

Travessem la calçada i tirem cap la dreta, en direcció Molins de Rei. Farem un tram pel voral condicionat per als vianants. Seguint la carretera primer deixarem a mà esquerra el Centre d’Educació Ambiental Mas Pins, immediatament passarem pel punt quilomètric 8 de la carretera i més endavant arribarem a l’indret de La Sargantana. Mentrestant, per la banda dreta hem pogut contemplar alguna panoràmica cap al Vallès, amb Montserrat i la Mola al fons.
Passat l’accés a La Sargantana hem d’abandonar la carretera pel trencall que surt per la dreta. Així, travessem de nou la calçada i prenem el camí en direcció Font de Can Mallol-Can Bosquets, amb cadenat a l’accés (398 m, 1h 06 min).

Arribada a La Sargantana; al fons a la dreta veiem el trencall que hem d’agafar
Trencall cap a la Font de Can Mallol-Can Bosquets

En aquesta cruïlla acaba el segon tram de la ruta.

El tercer tram, integrament boscà, combina baixada i tram planer.
Prenem el camí i pocs minuts després arribem a l’enllaç amb la pista que va cap a La Rierada (374 m, 1h 10 min). Girem a la dreta i anem seguint el camí ample avall.

Camí de la Rierada

Més endavant fem un gran revolt a esquerra i més avall veurem a mà esquerra el trencall cap a la Font de Can Mallol, ben indicat (320 m, 1h 17 min).

Per l’esquerra surt el corriol de la Font de Can Mallol

Abandonem la pista de la Rierada i prenem un corriol, que continua en descens, fins arribar a la zona d’una torre elèctrica (307 m, 1h 20 min).
Aquí compte perquè jo vaig agafar el camí que segueix avall recte i vaig haver de fer mitja volta, per sort va ser poca estona de marrada.
Quan som al davant de la torre hem de continuar a l’esquerra, seguint el corriol que va planejant pel bosc. En aquest punt caldria una senyalització.
És un corriol molt bonic, tranquil i de fàcil caminar. Vegeu-ne alguns trams:

Al costat dret del corriol està situada la Font de Can Mallol, (319 m), que no està indicada i que es troba ben tapada per la vegetació. Jo no vaig saber trobar-la.
El corriol va seguint en lleuger ascens fins que acaba enllaçant amb el camí que va cap a la carretera de Molins-Turó del Xai (342 m, 1h 40 min), un camí que hem de seguir a la dreta molt poca estona, perquè a menys d’un minut trobarem a la dreta el trencall del corriol a Can Calopa (senyal del PR-C 165 en una estaca clavada a terra).

Trencall a la dreta, cap a Can Calopa de Dalt (PR-C165)

El corriol primer baixa força i després planeja, en paral·lel a la carretera de Molins, moment que fins i tot sentirem de fons el pas dels vehicles.

Tram de baixada del corriol

Per aquest tram veurem a la dreta les sorprenents restes d’un cotxe Ford Taunus, completament desballestat.

Restes del vehicle enmig del bosc

Ara fins i tot pintat i tunejat, respecte l’última vegada que vaig passar per aquí.

Més endavant, el camí ens porta fins a l’entrada de la masia de Can Calopa de Dalt (299 m, 1h 56 min), al voral de la Carretera de Molins.

Entrada a Can Calopa de Dalt
Can Calopa de Dalt

La masia està explotada per L’Olivera Cooperativa i elaboren vins i olis singulars, els únics d’origen de Barcelona. Però la masia ofereix molt més.
Més informació del projecte de la cooperativa al web de l’Ajuntament de Barcelona, en aquest enllaç.

Sortim de Can Calopa per un camí paral·lel a la carretera de Molins, amb la qual enllaçarem molt aviat. Travessem la calçada i caminem pel voral uns metres cap a la dreta, i de seguida veurem, a mà esquerra, el trencall que hem d’agafar i així abandonar la carretera.
Accedim al camí, amb cadenat (306 m, 1h 58 min).

Tram de la carretera de Molins; al fons veiem el trencall a l’esquerra

Segum el camí, més aviat planer, ignorant els trencalls per on surten altres caminets i més endavant se’ns apareixerà de sobte Ca n’Illescas (300 m, 2h 06 min), una bonica masia, amb aires modernistes, rehabilitada fa poc temps, situada molt a prop de la carretera de Molins, que entreveiem a la dreta.

Ca n’Illescas

Arribats a aquest punt hem de canviar de direcció per dirigir-nos a Can Campmany, el nostre següent objectiu.
Ho farem tombant a l’esquerra per un corriol que va descendint amb fort pendent, una bona trialera per als ciclistes. Fem aquest descens, amb algun pas que cal fer amb calma i trepitjant segur per evitar relliscades.

Quan acaba la baixada enllacem amb un camí, tombem a la dreta i de seguida serem a la pista ampla de Can Campmany (246 m, 2h 15 min).
Al fons veiem la cruïlla de la carretera de Molins, amb una premsa de vi i rètols anunciant l’accés al restaurant Can Campmany.

Després d’acostar-nos a la premsa i al voral de la carretera (247 m), tornem enrere per seguir el camí, el primer tros, fins a la masia, pavimentat.

En poca estona passarem pel costat de Can Campmany (2h 19 min), que deixem a la nostra esquerra, i seguim, ara per camí de terra, primer avall i després amunt, fins a coincidir amb una altra pista, la que ve de Can Portell-Santa Creu d’Olorda i va a Can Tintorer-Sant Bartomeu de la Quadra.

Can Campmany
Camí de Can Campmany

En arribar a la cruïlla amb el Camí de Sant Bartomeu (203 m, 2h 36 min) girem a la dreta (direcció Can Tintorer-Sant Bartomeu de la Quadra).

Arribant a l’enllaç amb el Camí de Sant Bartomeu
Senyal indicador a la cruïlla de camins

Ara ja en descens, anem fent camí, rodejant el Turó d’en Quirze, fins arribar al trencall on se separen els camins de Can Tintorer i de Sant Bartomeu. Abans d’arribar-hi, pel camí veurem a mà dreta una vista fantàstica de Sant Bartomeu de la Quadra i al fons el poble de El Papiol, amb el seu gran castell a la part alta.

Imatge en zoom de Sant Bartomeu de la Quadra i al fons El Papiol

En arribar a un revolt pronunciat, en plena baixada, veurem el senyal que ens indica la direcció del nostre pròxim objectiu, Can Tintorer (203 m, 2h 44 min). Hem de deixar el camí de Sant Bartomeu (segueix a la dreta, completant el revolt) i prendre la pista que surt per la nostra esquerra (veure foto).

Arribada a la cruïlla del camí de Can Tintorer
Camí de Can Tintorer

Seguim aquesta altra pista, ondulant, fins que arribarem a Can Tintorer, primer passarem per l’espai d’hípica (segurament veurem cavalls a l’exterior), i després per la masia (176 m, 3 hores), reconvertida també en restaurant.
A l’altra banda del camí hi ha Ca n’Amic.

Arribada a la hípica de Can Tintorer
Can Tintorer

I aquí acaba el quart tram de la ruta.

Passem per l’entrada del restaurant i l’aparcament de vehicles i anem a trobar la continuació del Camí de Can Tintorer, pavimentat. Hem de tombar a la dreta només uns metres perquè de seguida l’abandonarem per agafar el camí que s’enfila per l’esquerra (direcció Castellciuró-Santa Creu d’Olorda) (168 m, 3h 03 min).

Trencall del Camí de Can Barça; hem de tombar a l’esquerra

Prenem el camí en pujada i poc després, en un primer revolt marcat rodejarem Can Barça (178 m).

Can Barça

Seguirem en moderat ascens i després planejant, podent observar vistes del Baix Llobregat, amb Montserrat al fons i més a prop Molins de Rei, El Papiol i el Puig Madrona.

El camí acaba enllaçant amb la pista forestal de Santa Creu d’Olorda a Castellciuró-Molins de Rei (211 m, 3h 23 min).

Enllaç amb el Camí de Santa Creu d’Olorda a Molins de Rei

Travessem la pista i ens dirigim cap a l’esplanada que hi ha a la nostra esquerra, on trobem el trencall cap a Can Bofill-Coll d’en Cuiàs (209 m).

Accedim al camí amb cadena i en pocs minuts de lleuger descens arribem a un revolt tancat al pas d’un torrent, on hi ha, a la dreta, la Font de la Tartana (o de Can Bofill), que acull l’Oratori de Sant Jordi (196 m, 3h 29 min). A pocs metres seguint el camí hi ha la masia de Can Bofill.

Font de la Tartana o de Can Bofill

Feta la visita, reprenem la marxa. Al darrera de la font, al mig del revolt surt el corriol que hem d’agafar. És un corriol que rodeja Can Bofill. El caminet primer puja i després planeja per sobre de la masia i els camps de conreu. La finca està rodejada per una tanca perimetral.

Quan hem passat la propietat de la masia, el corriol fa un canvi de sentit, arribem a un revolt tancat (per on arriba el camí barrat de Can Bofill) i seguim avall, travessem un torrent ensotat i tot seguit, després de superar un curt repetjó, arribem al Coll d’en Cuiàs (193 m, 3h 40 min).

Descens del corriol cap al torrent
Coll d’en Cuiàs (193 m)

Al coll conflueixen diversos camins: per la dreta el camí a Castellciuró, al front el corriol a la muntanya del Mulei-Sant Pere de Romaní i per l’esquerra (el que ens interessa) la pista que baixa a Molins de Rei, passant per diverses masies.

En aquesta cruïlla de camins acaba el cinquè tram de la caminada. Ja falta poc!

Només ens falta baixar a Molins de Rei. Ho farem pel camí de Can Canaris, que prenem des del Coll d’en Cuiàs a l’esquerra.
El camí és sempre de baixada, descendint des dels 193 m del coll fins als 22 m de l’avinguda de Barcelona, al pla de Molins (uns 170 m de desnivell negatiu). No hem d’abandonar mai la pista, a excepció de l’accés a ca n’Amigó. La pista és de terra fins a Can Canaris i a partir d’aquí està pavimentada.

Deixem el coll i iniciem el descens. En el primer tram de baixada trobarem alguns trencalls, entre els quals destaca el que surt per l’esquerra en direcció la Torre Abadal (o Ca n’Abadal) i La Salut de Sant Feliu (3h 47 min).

A uns dos minuts més avall, arribarem a la zona de Ca n’Amigó i hi accedirem per un camí més estret que es desprèn de la pista per l’esquerra i que passa a tocar de la masia i ens deixa a l’entrada principal. Som a la masia-granja de Ca n’Amigó del Clot (118 m, 3h 50 min).

Ca n’Amigó del Clot

A partir d’aquí tornem a un camí més ample, que en pocs minuts ens porta a la vistosa masia de Can Canaris (113 m, 3h 53 min), tota pintada de groc.

Arribant a Can Canaris
Passant pel costat de Can Canaris

La masia està pintada de color groc canari (com correspon al nom de la propietat) i amb les imatges d’uns canaris a l’entrada principal. Tota una declaració identitària. Per cert, el nom de Canaris, però, no vé dels ocells sinó perquè el constructor i primer propietari de la casa, era originari de les Illes Canàries.
Als anys 80 la masia es va convertir en restaurant, però actualment està tancat. Tampoc s’hi fa cap activitat agrícola.

Entrada principal de Can Canaris
Can Canaris

Deixem la masia i seguim per la pista pavimentada i de seguida veurem una bifurcació. Per l’esquerra hi ha l’antic aparcament de vehicles del restaurant, situat en paral·lel al camí, que tira per la dreta. Els dos vials coincideixen més avall. Mirant enrere anirem veient la masia cada cop més petita.

I ja encarats a Molins anem continuant avall pel Camí de Can Canaris. Passarem per diverses crruïlles de camins, que ignorarem.

I més avall, on la pista fa un revolt tancat veurem a la dreta la masia de Can Capellans (38 m, 4h 03 min), que rodejarem completant el revolt, i que ens portarà a les vies del tren, que superarem per sota d’un pont.

Revolt de Can Capellans, que veiem al fons
Pas per sota les vies del tren

En traspassar el pont veurem a l’esquerra l’històric Canal de la Infanta i ja entrarem a la zona del Polígon industrial del Pla i aviat enllaçarem amb l’Avinguda de Barcelona, la via-carretera que uneix Sant Feliu de Llobregat amb Molins de Rei.

Avinguda de Barcelona

Arribats a la cruïlla (22 m, 4h 08 min) girem a la dreta en direcció Molins, sense travessar la carretera. El primer tros el farem passant pel costat de diverses fàbriques i empreses del polígon i a partir del carrer de la Riera d’en Bonet (27 m, 4h 17 min) i del Parc de la Mariona (que veurem a l’altra banda de la carretera) ja entrarem pròpiament a la zona urbana de Molins de Rei, amb les vivendes i comerços a les voreres.

Pocs metres més endavant, a l’arribar a la Plaça de la Bàscula hem de travessar-la, apartant-nos de l’avinguda cap a la dreta i entrar al carrer del Carril i de seguida serem a la Plaça de l’Estació (29 m, 4h 30 min). I a l’estació de Renfe acaba la travessa.
Trobareu informació de la vila de Molins de Rei al web de l’ajuntament.

Vallvidrera Superior (FGC)-Creu d’en Llevallol– 1317′

Can Tintorer-Coll d’en Cuiàs: 40 min
Coll d’en Cuiàs-Can Canaris-Molins de Rei: 50 min

Distribució del temps:
39 % en pujada, 13 % en pla i 48 % en baixada.

Circular Vallvidrera-Sant Pere Màrtir (1)

Anada pel Passeig de les Aigües i tornada per la carena

• Caminada núm. 96
  • Data: dilluns, 26 de febrer de 2024
  • Inici i final: Vallvidrera Superior (FGC)
  • Sector: vessant de Barcelona (Vallvidrera-Sant Pere Màrtir)
  • Distància: 8,4 km
  • Temps: 2 hores
  • Desnivell: + 163 m / – 163 m
  • Dificultat: moderada-fàcil
  • Tipologia: circular

ITINERARI

Vallvidrera Superior (FGC)-Vallvidrera (plaça)-Drecera de Vallvidrera-Passeig de les Aigües-Mirador dels Xiprers-corriol de carena-Sant Pere Màrtir-Coll del Portell- Muntanya Pelada-Santa Maria de Collserola-Mirador del Turó d’en Corts-Vallvidrera (plaça)-Vallvidrera Superior (FGC).

• Vallvidrera
  • Passeig de les Aigües
  • Mirador dels Xiprers
  • Sant Pere Màrtir
  • Santa Maria de Collserola
  • Mirador del Turó d’en Corts

COMENTARI

Excursió circular amb sortida i arribada a l’estació de Vallvidrera Superior (Funicular de Vallvidrera) amb destinació al cim de Sant Pere Màrtir, característic per la gran antena que el corona i que el fa identificable des de varis quilòmetres a la rodona.
L’anada la farem pel Passeig de les Aigües i la tornada per la carena.
Des de l’estació baixarem a la Plaça de Vallvidrera, el centre neuràlgic del barri, per agafar la Drecera de Vallvidrera, per la qual descendirem fins al Passeig de les Aigües i el seguirem, en direcció Llobregat, planejant per sobre de Barcelona (vistes esplèndides) fins arribar al Mirador dels Xiprers, des d’on agafarem el corriol de carena per ascendir directes a Sant Pere Màrtir.
Des del cim tornarem a Vallvidrera pel camí de carena, passant successivament pel Coll del Portell, la Muntanya Pelada, l’oratori i l’esplanada de Santa Maria de Collserola i el Mirador del Turó d’en Corts, abans de tornar a ser a la zona urbana de Vallvidrera i cloure la sortida al punt on l’hem començada.
Caminada amb poques dificultats, amb una primera part molt plana i una segona més ondulant, però sense grans desnivells. En tot el recorregut destaca només la pujada (no massa llarga) a Sant Pere Màrtir des del Mirador dels Xiprers pel corriol de carena, amb un 15% de desnivell.

VALLVIDRERA SUPERIOR (FGC) (365 m) –
SANT PERE MÀRTIR (389 m)

Pel Passeig de les Aigües i Mirador dels Xiprers

Sortim de l’estació de Vallvidrera Superior del Funicular de Vallvidrera (FGC) (365 m) i ens posicionem a l’entrada del carrer de Queralt, al davant de la plaça de Pep Ventura.

Estació del funicular Vallvidrera Superior

Comencem la caminada tirant pel carrer resseguint la plaça i més endavant trobem unes llargues escales que ens porten a la Plaça de Vallvidrera (342 m), el centre neuràlgic del barri.
En ser-hi, veiem a l’esquerra la Farmàcia Vallvidrera i just pel seu costat surt un carreró amb forta baixada, la Drecera de Vallvidrera.

Pel costat de la farmàcia surt la Drecera de Vallvidrera

Tombem a l’esquerra i, sempre avall, farem un tram, la major part esglaonat. fins arribar al Passeig de les Aigües, que travessa la drecera. Aquest camí, que baixa paral·lel, separat per uns metres, al Funicular del Vallvidrera, arriba a la part alta de Sarrià, a la zona del Peu del Funicular.

Baixant per la Drecera de Vallvidrera

En arribar al Passeig de les Aigües (altrament dit Carretera de les Aigües) (279 m, 10 min), hem d’abandonar la drecera, que segueix avall cap a Sarrià, i girar a la dreta.

Enllaç amb el Passeig de les Aigües. Hem de girar a la dreta

Comença un llarg tram er aquesta via força transitada (sobretot els caps de setmana) per caminants i ciclistes. Segur que trobareu gent.
Serà una passejada per pista planera, amb poquíssim desnivell, que va seguint (nosaltres en direcció Llobregat) el vessant barceloní de Collserola, entre la carena principal i la ciutat.

Durant el recorregut passarem per llocs especials, com la passarel·la sobre la carretera de Vallvidrera (281 m, 24 min) o la casa noucentista-modernista de Vil·la Paula.

Pas per la passarel·la sobre la carretera de Sarrià a Vallvidrera
Pas per Vil·la Paula

Passat Vil·la Paula sortim de la zona habitada de Vallvidrera i a partir d’aquí veurem mirant a l’esquerra, la ciutat de Barcelona fins al mar, la muntanya de Montjuïc i la plana del Llobregat.
Vistes esplèndides que ens acompanyaran una bona estona, fins arribar al nostre següent objectiu, el Mirador dels Xiprers, i també pujant a Sant Pere Màrtir.

Fotos del trajecte pel Passeig de les Aigües, del camí i de les vistes panoràmiques des de Collserola fins al mar, amb la ciutat de Barcelona estesa als nostres peus:

Finalment, arribarem al Coll de Finestrelles, on hi ha el Mirador dels Xiprers (289 m, 1h 03 min).

Cartell al Mirador delx Xiprers
Mirador dels Xiprers (289 m)

Des del mirador podem contemplar la part meridional de Barcelona i la plana del Llobregat, així com la muntanya de Sant Pere Màrtir, amb la seva gran antena, que ja hem vist força estona venint cap aquí.

Sant Pere Màrtir des del Mirador dels Xiprers

Al coll de Finestrelles es creuen el Passeig de les Aigües i el corriol de carena que ve del barri espluguenc de Finestrelles i va fins al cim de Sant Pere Màrtir.

Senyalització del corriol de carena al Coll de Finestrelles

I aquest corriol costerut, que puja directament cap a la gran antena, és el que agafarem. Ànims que és l’única pujada important de l’excursió, i no és massa llarga.

La pujada no té pèrdua, sempre seguint el corriol, molt fressat, però a trossos força pedregós.

A mida que anem guanyant alçada podrem contemplar a la nostra esquena més vistes d’una Barcelona que es va empetitint i observar el Passeig de les Aigües, pel qual hem passat no fa massa temps, com una fina línia.

Cal dir que durant la pujada coincidirem amb un dels revolts del camí pavimentat que puja des de la Caseta de les Aigües. En ser en aquest punt només hem de seguir el revolt un trosset perquè ja veurem que per la dreta continua el corriol.
Fem la segona part de la pujada, amb l’antena cada cop més a prop, passem pel costat d’una bassa d’aigua i més amunt arribarem al final del corriol, just quan enllaça amb un altre revolt del camí pavimentat. Ja som a la base de les instal·lacions de l’antena del cim.

Panoràmica des del final del corriol de carena

Tombem a la dreta i fem el darrer tros del camí i de seguida farem cim.
Ja hem arribat a Sant Pere Màrtir (389 m, 1h 18 min), la destinació de la sortida. El cim també és conegut com el Puig d’Ossa.
El primer que veurem, a part de l’antena i la torre de guaita, és la placa del vèrtex geodèsic del cim i un pal senyalitzador.

Arribada a Sant Pere Màrtir (389 m)

El cim presenta varis al·licients. És la màxima altitud de la part meridional de la Serra de Collserola. És una muntanya que està inclosa al llistat del repte dels “100 Cims” de la Federació d’Entitats Excursionistes de Catalunya (FEEC). És un punt estratègic i un quasi perfecte mirador amb vistes a Collserola, Barcelona, la plana del Llobregat i les muntanyes de l’Ordal i del Garraf. La llàstima és la presència de la mastodòntica antena just al punt més alt de la muntanya, que enlletgeix notablement l’espai i impedeix de tenir una visió completa de 360 graus.
És també un dels cims on hi ha una torre de vigilància (la identificada com a ‘Golf’) del sistema de prevenció d’incendis forestals del Parc de Collserola.

L’antena de comunicacions de Sant Pere Màrtir
La torre de vigilància de Sant Pere Màrtir

A una banda del cim, per la zona on hem arribat, hi ha també, al davant de l’antena, les runes de la que va ser ermita de Sant Pere Màrtir, amb un rètol commemoratiu. També trobareu a la zona un panell que explica la història de l’indret.
I davant nostre, una extensa panoràmica de Collserola, des de la Penya del Moro, la Coscollera, el Puig d’Olorda i altres muntanyes fins al Tibidabo, i de Barcelona fins al mar. Al fons podem veure la Serralada de Marina, el Montseny, Montserrat i en dies clars fins i tot el Pirineu.

Per passar a l’altra banda hem de prendre el caminet que passa arran de les instal·lacions de l’antena i que, rodejant-la per la base, surt a l’altre costat.

El caminet que uneix les dues bandes del cim, passant pel costat de l’antena

Allà trobem un mirador amb bancs per seure, amb vistes sobre la part meridional de Barcelona, tota la plana del Llobregat i les muntanyes de l’Ordal i del Garraf.

I a més, pel vessant de la muntanya hi ha les restes de la bateria antiaèria del temps de la Guerra Civil espanyola, que podem visitar seguint un petit circuit per un caminet esglaonat. És un dels espais de Memòria Democràtica de Catalunya.

Feta la volta per la bateria antiaèria, tornem pel mateix caminet a l’altra banda.

El caminet per retornar a l’altra banda

Després de l’estada més o menys llarga al cim, toca tornar a Vallvidrera.

SANT PERE MÀRTIR (389 m) –
VALLVIDRERA SUPERIOR (FGC) (365 m)

Pel camí de carena

La tornada a Vallvidrera la farem per la carena principal de Collserola, sempre encarats a la Torre de Collserola i el Tibidabo.

Panoràmica de la carena cap a Vallvidrera des de Sant Pêre Màrtir

El recorregut és ondulat i per pista, però si volem podem fer algunes variacions pels corriols que es desprenen per la dreta i que per uns metres s’aparten una mica del camí principal. És un recurs que solen aprofitar els ciclistes, però també podem fer-ho nosaltres i axí fer la travessa més distreta.

Comencem amb un fort descens fins al Coll del Portell (337 m, 1h 24 min), sense abandonar el camí.

Arribant a la zona del Coll del Portell (337 m)

Quan hi som passem de llarg el parell de camins que surten per l’esquerra, un cap a la Plaça Mireia i un altre cap a Can Baró, i el corriol que baixa al Passeig de les Aigües-Mina Juanita pel Torrent de la Font del Lleó. Rodegem un petit turó, que podem passar per dalt, i poc després prenem un primer corriol a la dreta per fer un tros pel bosc. Primer pugem fins a la cota 360 i tornem a baixar al camí.

El seguim uns pocs metres i tornem a prendre un corriol per la dreta, el que ens durà a la Muntanya Pelada (358 m), identificable per uns senyals a terra. Passat el cim baixem de nou cap al camí.

Seguim la pista uns metres, pocs, perquè aviat veurem a la dreta un altre corriol que s’enfila i va a parar l’oratori de Santa Maria de Collserola (368 m, 1h 40 min), una senzilla construcció feta de maons i rajoles.

Oratori de Santa Maria de Collserola (368 m)

Des d’aquí, per la dreta surt un corriol emboscat que baixa al Passeig de les Aigües, a l’alçada de Vil·la Paula.
Nosaltres travessem l’espai de l’oratori rectes i baixem per unes escales a la gran esplanada que tenim al costat.

A l’esplanada (362 m) destaca una escultura feta de pedra, denominada RA, de l’artista Víctor Mata Ventura. Hi ha un cartell explicatiu de l’obra, però vandalitzat com molts altres cartells, plafons, indicadors, masies, fonts i restes diverses a la serra de Collserola (i a moltíssims altres llocs, està clar!). L’acció descontrolada d’aquests grafiters és una preocupant plaga del segle XXI…

Des de l’esplanada, situada a sota del Turó d’en Corts, tenim més vistes de Collserola, Vallvidrera i Barcelona, que podem contemplar asseguts en un banc de fusta.

Panoràmica des de l’esplanada de Santa Maria de Collserola

Deixem l’indret travessant tota l’esplanada en direcció Vallvidrera per agafar de nou la pista de Sant Pere Màrtir.

Panoràmica des del camí cap a Vallvidrera

En pocs minuts arribarem al Collet de l’Espinagosa, on hi ha el Mirador del Turó d’en Corts (353 m, 1h 46 min), a tocar de la carretera de Molins de Rei (la BV-1468) i a les portes de Vallvidrera.
En aquesta ocasió, les vistes des del mirador són exclusivament cap a la zona del Baix Llobregat. Així variem una mica de panoràmiques…

Ens queda l’últim tram de la ruta circular, el que ens ha de portar de nou al punt de sortida. Això passa per retornar a Vallvidrera.
Sortim de l’àrea del mirador i de l’aparcament de vehicles i anem a buscar el voral de la carretera a la nostra dreta. Fem uns pocs metres pel costat de la calçada, des del qual tornem a tenir una panoràmica de Barcelona, per si no en teníem prou; es tracta del Mirador en Colors.

Panoràmica de Barcelona des del Mirador en Colors, al voral de la carretera de Molins

Quan veiem a l’altra costat de la carretera un carrer que puja decidit pel costat de les vivendes, hem de travessar la calçada i prendre aquesta via, el carrer del Mont d’Orsà.

Aquí hem de travessar la calçada per agafar el carrer del Mont d’Orsà, que va cap al centre del barri

Pugem per aquest carrer, passem per la plaça dels Pins de Vallvidrera (354 m) i més amunt deixarem a la dreta l’edifici històric de la Casa Buenos Aires, objecte d’una campanya per evitar-ne l’enderroc i la construcció d’un hotel de luxe. A partir d’aquí comença la baixada fins a la Plaça de Vallvidrera (242 m, 2h 26 min).

Només ens resta travessar-la per anar a trobar les escales del carrer de Queralt i arribar a l’estació del Funicular (365 m, 2h 30 min).
Punt i final a la circular entre Vallvidrera i Sant Pere Màrtir.

Estació del funicular Vallvidrera Superior
Funicular de Vallvidrera al seu pas per sota el pont del Passeig de les Aigües

Vallvidrera Superior (FGC)-Plaça de Vallvidrera– 233′
Plaça de Vallvidrera-Enllaç Passeig de les Aigües, per la Drecera de Vallvidrera– 637′
Enllaç Passeig de les Aigües-Passarel·la Carretera de Vallvidrera+ 314′

Sant Pere Màrtir-Mirador Turó d’en Corts: 28 min
Mirador Turó d’en Corts-Vallvidrera Superior: 14 min

Distribució del temps:
37 % en pujada, 29 % en pla i 34 % en baixada.

De Roquetes a Cerdanyola, pel Coll de la Ventosa, Torrent del Cargol i Serra de Na Joana

Roquetes-Castell de Torre Baró-Turó d’en Segarra-Coll de la Ventosa-Cementiri de Collserola-Torrent del Cargol-Turó Pelat-Serra de Na Joana-Cerdanyola del Vallès

• Caminada núm. 95
  • Data: dijous, 25 de gener de 2024
  • Inici: metro Roquetes (L3)
  • Final: estació Cerdanyola del Vallès (Renfe)
  • Sector: vessant del Vallès (Montcada-Cerdanyola)
  • Distància: 11,45 km
  • Temps: 2 h 45 min
  • Desnivell: + 306 m / – 345 m

ITINERARI

Roquetes (metro L3)-Mirador de Torre Baró-Castell de Torre Baró-Coll de Roquetes-Coll de Canyelles-Turó Blau-Turó d’en Segarra-Turó Sul-Coll de la Ventosa-Carretera del Cementiri-Cementiri de Collserola-Torrent del Cargol (pas per Aqüeducte de Tapioles)-Turó Pelat-Serra de Na Joana-Riera de Sant Cugat-Cerdanyola del Vallès.

• Castell de Torre Baró
  • Turó Pelat
  • Serra de Na Joana

COMENTARI

Ruta variada pel sector nord de la Serra de Collserola en tres etapes diferenciades.
La primera parteix del barri de les Roquetes, puja al Castell de Torre Baró i des d’allà va a buscar la carena, al Coll de Canyelles, per fer tres turons consecutius: en pujada el Turó Blau i el Turó d’en Segarra (sostre de la caminada), i el Turó Sul, ja de baixada al Coll de la Ventosa.
La segona, en progressiu descens, travessa la Serra de la Ventosa, passant per la Carretera del Cementiri, i s’endinsa per una part del Cementiri de Collserola per anar cap al Torrent del Cargol, que travessarem, amb el pas intermedi per l’aqüeducte de Tapioles, fins enllaçar de nou amb la Carretera del Cementiri, al costat de l’autopista.
La tercera etapa comença amb l’ascensió al Turó Pelat i continua planejant per anar a passar la Serra de Na Joana pel camí de carena, amb un important desnivell fins arribar a la Riera de Sant Cugat (cota més baixa de la caminada), ja al costat del nucli urbà de Cerdanyola del Vallès.
No és una travessa difícil, però cal anar amb compte amb els notables descensos des del Turó d’en Segarra i per la Serra de Na Joana.

ROQUETES (L3) (110 m) –
CASTELL DE TORRE BARÓ (214 m)

PeL barri de les Roquetes i Mirador de Torre Baró

Des de l’andana de l’estació de Roquetes (L3) agafem la sortida de Vidal i Guasch i en ser al carrer (110 m) comencem la travessa que ens portarà a Cerdanyola del Vallès.
Pugem per les escales mecàniques de la dreta, passem per la plaça de Roquetes i seguim rectes per anar a buscar unes segones escales mecàniques que remunten el carrer de Ballot fins al carrer de la Mina de la Ciutat. Llavors travessem el carrer i tombem a la dreta i poc després seguim el revolt amunt i ja veurem al front més escales mecàniques. En aquesta ocasió en son dues més, seguides, que ens faciliten la pujada fins al carrer de Briquets. Quan hi som girem a la dreta amunt fins que, poc després, tornem a veure unes escales a l’esquerra (151 m, 7 min). Però no, aquestes no són mecàniques i haurem de pujar-les (són les Escales de Llobera) fins arribar al carrer de Llobera, a la part habitada més alta del barri de Roquetes.
Des d’aquest punt ja veiem a sobre el Castell de Torre Baró, cap a on ens dirigim en aquest primer tram de la ruta.
Girem a la dreta per la carretera que puja decidida (carrer del Mirador de Llobera o del Mirador de Torre Baró) fent un ampli revolt a dreta des del qual veiem unes bones vistes de Barcelona fins al mar.
Quan arribem a la paret del mirador, pugem per les escales de l’esquerra (són pocs esglaons) i ja serem al Mirador de Torre Baró (196 m, 13 min).
Podem veure la panoràmica de Barcelona i entorn fins al mar des de la llarga miranda de l’indret.
En acabar la visita al mirador travessem la carretera (Carretera Alta de les Roquetes) i de seguida l’abandonem per prendre el camí que puja per la nostra dreta en direcció directa al castell, que mig veiem al fons, tapat pels arbres.
En poca estona arribarem al Castell de Torre Baró (214 m, 16 min).
Accedim al castell fins arribar a un mirador, amb panells informatius. Des d’aquí tenim vistes de Barcelona, del Turó de Roquetes, del barri de Torre Baró, de Montcada i Reixac, de la Serra de Marina, etc.

Castell de Torre Baró
Panoràmica cap al nord des del Castell de Torre Baró

CASTELL DE TORRE BARÓ (214 m) –
TURÓ D’EN SEGARRA (326 m)

Pel Coll de Canyelles i camí de carena-Turó Blau

Deixem la zona del mirador i anem a buscar el camí pel qual hem arribat i ara tombem a l’esquerra, rodegem per baix el castell i seguim el corriol planer cap al sud, passant per damunt del barri de Torre Baró i per sota del turó de Roquetes, seguint per la dreta en la bifurcació que trobarem i de seguida serem al Coll de Roquetes (214 m, 19 min), per on passa la Carretera Alta de Roquetes.

Vista del Castell de Torre Baró des del Coll de Roquetes

Creuem la carretera per continuar pel camí que veiem al front, encarat al turó de Roquetes. Traspassem la cadena que hi ha a l’inici del camí i comencem a pujar. Poc després arribarem a una cruïlla de camins: recte pujaríem directes al turó de Roquetes, però nosaltres hem de tombar a l’esquerra per un camí que ressegueix el vessant de la muntanya, en pujada fins passar per sota d’una torre elèctrica i després més aviat planejant.

Pas per una torre elèctrica en el corriol cap al Coll de Canyelles

És en aquest tram de corriol que tenim vistes de Barcelona, de la Carretera Alta de Roquetes que va a parar al barri de Canyelles, el Tibidabo i la Torre de Collserola al fons i més a prop els turons Blau i d’en Segarra (aquest coronat per unes antenes), cap a on anem.

El corriol ens acabarà portant fins al Coll de Canyelles (283 m, 33 min), per on passa el camí de carena que uneix el turó de Roquetes (a la dreta) i el turó d’en Segarra (a l’esquerra). L’indret, amb un parell de bancs per seure, és una important cruïlla de camins.

Arribats al camí de carena hem de seguir a l’esquerra amunt, en direcció cap al turó de les antenes.

Caminant cap al Turó d’en Segarra

Anem guanyant alçada progressivament i als pocs minuts hem d’anar amb compte perquè ens haurem de desviar per la dreta per anar al Turó Blau. Veurem un corriol que comença amb uns esglaons de fusta, l’agafem i de seguida serem al Turó Blau (310 m, 37 min), identificat amb una placa de vèrtex geodèsic al peu d’una de les peces metàl·liques que hi ha al turó.

Turó Blau (310 m)

Des d’aquí tenim vistes del Vallès i de tota la carena que anem seguint.

Abandonem el turó per retornar al camí de carena i fer els darrers metres d’ascensió al turó de les antenes, que se’ns presenta al nostre davant. En uns tres minuts serem a dalt del Turó d’en Segarra (326 m, 40 min).

Arribant al Turó d’en Segarra
Turó d’en Segarra (326 m)

El cim està ocupat per una instal·lació d’antenes, com en altres indrets de Serra de Collserola. Són antiestètiques però cal reconèixer que serveixen com a punts de referència des de la llunyania (aquest turó és un punt molt visible des de molt llocs a la rodona), a banda del seu servei en les telecomunicacions.

Antenes del Turó d’en Segarra

Des del turó podem contemplar un ampli paisatge de 360 graus.

Tram 3
TURÓ D’EN SEGARRA (326 m) –
COLL DE LA VENTOSA (245 m)

Pel camí de carena-Turó Sul

En aquest tram hem de fer el descens al Coll de la Ventosa, per on passa la Carretera del Cementiri de Collserola i la pista del Passeig de les Aigües que ve de Torre Baró i va cap al Forat del Vent i el Portell de Valldaura.
Abandonem el Turó d’en Segarra per la banda dreta, segons hem arribat. El corriol de baixada presenta un desnivell considerable (uns 80 metres en només uns 400 metres de recorregut). Per aquesta raó hem d’anar amb compte.

Deixant enrere el Turó d’en Segarra

Baixant anirem veient davant nostre el Turó Sul i al fons el Coll de la Ventosa, els propers punts de pas de l’iitinerari.

Vista del Turó Sul i el Coll de la Ventosa des del corriol de baixada

Quan arribem a la zona on el desnivell és menys pronunciat ja estem molt a prop del Turó Sul. Abans d’arribar-hi passarem pel costat d’un gronxador encarat al barri de Canyelles, que podem veure al fons, tot i que ara només hi resten les cordes que el subjectaven.

Espai on hi havia el gronxador

Seguim el corriol i aviat, després d’un reputjó, serem al cim del Turó Sul (280 m, 47 min).

Arribant al Turó Sul

Quan hi arribem podem disfrutar de més vistes de Collserola, Barcelona i el Vallès, per si en volíem més.

Turó Sul (280 m)
El Coll de la Ventosa des del Turó Sul

Des del Sul tombarem cap a l’esquerra i iniciarem el descens, ja decidit, fins arribar a enllaçar amb el Camí de Sant Llàtzer (226 m). Llavors tombem a la dreta i a escassos metres arribem a l’esplanada del Coll de la Ventosa (239 m, 51 min).

Enllaç amb el Camí de Sant Llàtzer
Cartell a l’esplanada del Coll de la Ventosa

Travessem l’esplanada i anem a trobar la carretera i tombem a la dreta pel voral per dirigir-nos a la part més alta del coll, a on hi ha la passarel·la enlairada per on passa la pista del Passeig de les Aigües.

Arribant al punt més alt del Coll de la Ventosa, pel voral de la carretera

Un cop traspassat el pont de la passarel·la haurem acabat el tram (245 m, 54 min).

El tram següent és una caminada pel voral de la Carretera del Cementiri. De fet, trepitjarem poc asfalt perquè un bon tros es fa per un camí arranjat per als vianants, pel costat dret de la calçada, en direcció al cementiri. Són uns 20 minuts, passant per la Serra de la Ventosa i amb lleugera baixada. Si no és cap de setmana trobareu pocs vehicles.

Caminet pel lateral der la carretera

Anem baixant pel caminet. Per l’altra banda de la calçada anirem passant primer per una cruïlla de dos camins (216 m, 1h 02 min) (un que va cap al Forat del Vent i l’altre que va a Sant Iscle de les Feixes), més enllà trobarem , també a l’esquerra, una altra cruïlla amb dos camins que conflueixen (194 m, 1h 07 min) (un en direcció Can Lloses i l’altra cap a la Torre Bones Hores (Torre Beltran). En ambdós casos nosaltres hem de continuar seguint la carretera.
En arribar a la segona cruïlla, veurem que acaba el caminet ben arranjat que hem fet des del Coll de la Ventosa i a partir d’aquí continuarem caminant pel voral de la carretera, però per un camí menys fressat.
A partir d’aquí ja podem entreveure el Cementiri, rodejat de bosc.

Poc després arribarem a l’accés (a la dreta) al Recinte Hebreu del cementiri (188 m, 1h 10 min) i més endavant passarem per sota de la Torre Bones Hores i tot seguit ens plantarem a la cruïlla cap al Cementiri de Collserola, també a la dreta.

Pas per sota de la Torre Bones Hores
Arribada a la cruïlla del Cementiri

En aquest punt abandonem la Carretera del Cementiri i trenquem cap a la dreta (161 m, 1h 16 min).
I amb l’accés al recinte del cementiri acabem aquest tram.

Tram 5
CEMENTIRI DE COLLSEROLA (accés) (161 m)
CEMENTIRI DE COLLSEROLA (sortida nord) (108 m)

Pel recinte del Cementiri

El cinquè tram de la ruta és el pas pel Cementiri de Collserola, o Cementiri del Nord. Ho farem en poc més de 10 minuts, primer baixarem per la carretera d’accés al cementiri i en ser-hi passarem per una llarga avinguda, passant per diverses agrupacions, acabant el recorregut al Recinte Islàmic i a les oficines del cementiri (Administració).
Des de la carretera primer hem de seguir un doble revolt, primer a la dreta i després a l’esquerra i continuem fins a trobar la cruïlla que ens portarà al cementiri, a la dreta.

Accés al Cementiri de Collserola

Passem per l’accés videovigilat i enfilem avall una llarga recta, podent veure a la nostra esquerra blocs de nínxols.

A l’arribar a l’encreuament del final de la recta tombem a l’esquerra i després altre cop a l’esquerra per agafar la llarga avinguda de les agrupacions 15 a 19 (123 m, 1h 24 min).

Caminem per aquest sector del cementiri durant cinc minuts, enmig d’un silenci impressionant i amb el respecte adient al lloc per on passem.
Al final de l’avinguda passarem per un parell de rotondes, a la segona de les qual hi ha l’edifici de l’Administració i un aparcament per a vehicles.
Nosaltres seguim recte, passem per una darrera rotonda, ja a la sortida del recinte del cementiri (108 m, 1h 29 min) i aquí acaba el tram.

Última rotonda del cementiri per la banda nord

Tram 6
CEMENTIRI DE COLLSEROLA (sortida nord) (108 m)
CARRETERA DEL CEMENTIRI (99 m)

Pel Torrent del Cargol-Aqüeducte de Tapioles

A la sortida del cementiri hem d’anar a buscar el camí que ressegueix el Torrent del Cargol,. A l’esplanada que trobem a l’acabar la plaça de la rotonda (105 m) hem de desviar-nos lleugerament cap a l’esquerra i dirigir-nos per un camí poc fressat i en no massa bones condicions. Seguim el camí en baixada fins travessar el torrent i després anem planejant enmig del bosc en direcció nord.

En poca estona arribarem a l’Aqüeducte de Tapioles (o del Torrent de les Tapioles) (81 m, 1h 36 min), que passa per sobre del camí a uns 10 metres d’alçada.

Aqüeducte de Tapioles (81 m)

Més fotos de l’aqüeducte, per les dues bandes:

Deixem l’aqüeducte i continuem pel Camí del Torrent del Cargol en la mateixa direcció que portàvem, ara un camí molt més fressat, però menys bonic.

Deixant enrere l’aqüeducte
Continuant pel Camí del Torrent del Cargol

No deixem el camí fins trobar l’enllaç amb la pista que ve de Can Cuiàs (72 m, 1h 41 min). En aquest punt girem a l’esquerra i anem en lleugera pujada fins a trobar-nos de nou amb la Carretera del Cementiri, al costat del pont que passa per sobre de l’autopista C-58 (99 m, 1h 46 min). Fi de tram.

Tram 7
CARRETERA DEL CEMENTIRI (99 m)
SERRA NA JOANA (trencall) (154 m)

Pel Turó Pelat

A l’ enllaçar amb la carretera veiem a mà dreta el pont que creua l’anomenada autopista del Vallès (la C-58) i al fons el Turó dels Quatre Pins i més enlairat el Turó de Montcada.
En ser a la cruïlla tombem a l’esquerra pel voral i seguim uns metres fins a veure un pal indicador a l’altra banda de la calçada.

Trencall cap al Turó Pelat, a la dreta

Travessem la carretera cap a la dreta i prenem un curt corriol que enllaça amb una pista, girem a l’esquerra i de seguida serem a una nova cruïlla (115 m), que ens assenyala just la direcció que hem de seguir per completar la nostra ruta (Turó Pelat-Serra de Na Joana-Cerdanyola). Així, a l’encreuament tombem a la dreta per un camí ample, amb un cadenat al principi, que ens portarà fins a dalt la carena, amb el punt culminant al Turó Pelat.

Després d’una pujada contínua arribarem al Turó Pelat, situat a la nostra dreta i marcat pel corresponent vèrtex geodèsic (150 m, 1h 56 min). Des del turó veiem per una banda el Turó de Montcada, al front una panoràmica del Vallès i a l’altra banda, el camí de carena que hem de seguir després.

Turó Pelat (150 m)
El Turó de Montcada des del Turó Pelat
Camí de carena cap a la Serra de Na Joana

Abandonem el turó i contunuem pel camí de carena, ara planer. Primer passarem de llarg un encreuament de diversos corriols, al costat d’un dipòsit, i més endavant arribarem a una nova cruïlla. Per l’esquerra arriba el camí de la Serra de Llagat i per la dreta neix el corriol que ens assenyala la direcció Serra de Na Joana-Santa Maria de les Feixes-Cerdanyola, que és el que hem de prendre (150 m, 2h 01 min).

Arribada a l’encreuament dels camins de la Serra de Llagat (a esquerra) i de la Serra de Na Joana (a la dreta)
Trencall cap a la Serra de Na Joana

Deixarem el camí que seguíem per endinsar-nos a la Serra de Na Joana, la via per la qual anirem cap a Cerdanyola, que serà el darrer tram de la travessa.

Tram 8
SERRA DE NA JOANA (trencall) (154 m)
CERDANYOLA DEL VALLÈS (Renfe) (71 m)

Per la Serra de Na Joana i Parc de la Riera

Prenem el corriol a la dreta i ens endinsem al bosc. A pocs metres trobem una bifurcació de camins, no indicada: recte avall aniríem a parar a l’autopista (opció descartada), nosaltres hem d’agafar el corriol que surt per l’esquerra.

Corriol de la Serra de Na Joana

Planejant, o amb lleugera pujada, anirem a parar a una altra cruïlla de corriols: un que ve per l’esquerra i un altre que surt per la dreta, el que hem d’agafar i que travessa la carena de la Serra de Na Joana (156 m, 2h 05 min).

En aquest punt hem de seguir pel corriol de la dreta, que travessarà la Serra de Na Joana per la carena

El camí de carena passa pel bosc, primer va ascendint fins a arribar a un turó, engolit pel bosc, i reconeixible per una pila de pedres al marge esquerre del camí (168 m, 2h 09 min).
A partir d’aquí comença un descens força pronunciat, per un corriol amb trams molt aixaragallats. Cal anar amb compte!

En aquest trajecte per la Serra de Na Joana trobarem uns quants trencalls de corriols, però nosaltres hem de seguir sempre el camí més fressat.
Després de la baixada arribarem al Camí del Torrent de Canaletes (62 m, 2h 24 min), amb la visió al fons del Puig de la Guàrdia.

Enllaç amb el Camí del Torrent de Canaletes
Vista del Camí del Torrent de Canaletes, amb el Puig de la Guàrdia al fons

Al ser al camí tombem a la dreta i poc després serem a la riera de Sant Cugat (completament seca), que travessarem per la Passera de Na Joana (54 m, 2h 27 min).

Passera de Na Joana

A l’altra banda de la riera hem de pujar pel camí que s’enfila (pocs metres) al nivell del Parc de la Riera, en un dels seus extrems. Girem a la dreta pel camí del parc i al segon trencall a l’esquerra, tombem a l’esquerra per un tram amb escales, que ens durà a la rotonda d’entrada/sortida de Cerdanyola (68 m, 2h 30 min). Voregem la rotonda passant pels passos de vianants i ens dirigim a l’inici de la Ronda de Cerdanyola, a l’esquerra.

La rotonda des de la Ronda de Cerdanyola

Ja som a Cerdanyola del Vallès. Ens toca fer una travessa urbana d’uns 15 minuts per anar a l’estació de tren, final del recorregut.
Situats a la Ronda de Cerdanyola hem de seguir aquesta via per la vorera esquerra i quan veiem una benzinera a l’altra banda de la ronda, travessem pel pas de vianants i girem a l’esquerra per rodejar la benzinera per darrera, passant a prop de les vies del tren. Quan ens allunyem de les vies ens aproparem al curs del riu Sec.

Caminant pel carrer dels Reis, paral·lel al riu Sec; al fons el pont per on girarem

Llavors seguim l’anomenat carrer dels Reis, paral·lel al riu, fins que arribarem a una via destacada, l’avinguda de la Primavera, just per on hi ha un pont que travessa el riu.
Girem a la dreta per damunt del pont i de seguida serem a l’estació de Renfe, final de la ruta (71 m, 2h 45 min).

Roquetes (metro L3)-Castell de Torre Baró+ 10416′
Castell de Torre Baró-Turó d’en Segarra, pel Coll de Canyelles i el Turó Blau+ 11224′
Turó d’en Segarra-Coll de la Ventosa (pont), pel Turó Sul– 8114′
Coll de la Ventosa (pont)-accés Cementiri de Collserola, per la Carretera del Cementiri– 8422′
Pas pel recinte del Cementiri de Collserola– 5313′
Cementiri de Collserola-Aqüeducte de Tapioles, pel camí del Torrent del Cargol– 277′
Aqüeducte de Tapioles-Carretera del Cementiri, pel camí del Torrent del Cargol+ 1810′
Carretera del Cementiri-Turó Pelat-trencall Serra de Na Joana+ 5515′
Pas per Serra de Na Joana fins Riera de Sant Cugat (passera), pel camí de carena– 10026′
Riera de Sant Cugat-Cerdanyola (estació Renfe), pel Parc de la Riera i travessa urbana+ 1718′
Totals acumulats+ 306

Pas per Serra de Na Joana: 26 min
Travessa urbana per Cerdanyola: 18 min

Distribució del temps:
43 % en pujada, 12 % en pla i 45 % en baixada.