Per la Mina Juanita i Sant Pere Màrtir

Plaça Mireia-Mirador dels Xiprers-Mina Juanita-Coll del Portell-Sant Pere Màrtir-Mirador dels Xiprers-Plaça Mireia

DADES TÈCNIQUES

• Caminada núm. 89
  • Data: dijous, 27 de juliol de 2023
  • Inici i final: aparcament Plaça Mireia (Esplugues de Llobregat)
  • Sector: vessant de Barcelona (Sant Pere Màrtir)
  • Distància: 6 km
  • Temps: 1 h 35 min
  • Desnivell: + 135 m / – 135 m
  • Dificultat: moderada
  • Tipologia: circular

ITINERARI

Plaça Mireia-Passeig de les Aigües (pas Mirador dels Xiprers)-Torrent Font del Lleó-Mina Juanita-Carena St.Pere Màrtir-Coll del Portell-Turó de Sant Pere Màrtir-Camí pavimentat-Passeig de les Aigües (pas Mirador dels Xiprers)-Font de la Mandra-Plaça Mireia.

MAPA DE LA RUTA

RUTA A WIKILOC

LLOCS D’INTERÈS

• Mirador dels Xiprers
  • Passeig de les Aigües
  • Mina Juanita
  • Coll del Portell
  • Sant Pere Màrtir (o Puig d’Ossa)
  • Font de la Mandra
  • Àrea de lleure de Sant Pere Màrtir

COMENTARI

Circular des de Plaça Mireia, d’uns 6 km, amb dos grans objectius. El primer, visitar la Mina Juanita, una antiga mina de ferro i plom, que conserva dues cavitats amb galeria, i fer-ho pujant pel dret pel Torrent de la Font del Lleó, des del Passeig de les Aigües fins a la carena de Sant Pere Màrtir. L’estada a la zona minera és un atractiu pels amants de l’espeleologia i de la geologia, especialment de la mineralogia.
El segon objectiu és pujar al turó de Sant Pere Màrtir pel camí de carena que ve de Vallvidrera i fer el descens pel camí pavimentat que acaba al Passeig de les Aigües. El cim és el més alt de la part meridional de la Serra de Collserola, característic per la presència al cimal d’una gran antena de telefonia, visible des de molts punts a la rodona. A banda, trobem una torre de guaita, runes de l’antiga ermita de Sant Pere Màrtir i unes bateries antiàeries dels temps de la guerra civil. El cim, a més, és tot un mirador de 360 graus, des d’on podem contemplar grans panoràmiques de Collserola, el Barcelonès i la plana del Llobregat.
Durant la ruta també farem petites parades al Mirador dels Xiprers i al final a la Font de la Mandra, a l’àrea de Plaça Mireia, gran espai que ens ofereix un bon nombre de serveis per completar la sortida.
Avís important: els temps de la caminada són nets, sense comptar les estades (més o menys llargues, a gust del caminant) a Mina Juanita i a Sant Pere Màrtir.

DESCRIPCIÓ DE LA RUTA

Tram 1
PLAÇA MIREIA (262 m) –
MINA JUANITA (300 m)

Pel Passeig de les Aigües i Torrent de la Font del Lleó

Situats a la rotonda de Plaça Mireia (262 m) hem d’anar a on comença el Passeig de les Aigües (hi ha un cartell del Parc). Posats de cara al camí (tancat amb cadena) tenim a la dreta el restaurant, la Font de la Mandra i l’àrea de pícnic.

Prenem la pista i anem ascendint suaument rodejant la muntanya de Sant Pere Màrtir, amb vistes d’Esplugues i entorn a la dreta, fins a un primer revolt tancat, per on arriba el camí pavimentat (propietat de la Companyia d’Aigües) que puja de Finestrelles i va a la Caseta de les Aigües i a dalt del cim. Podem retallar el revolt prenent una curta drecera molt fressada. Des d’aquest punt comença un petit tram cimentat, en pujada, que en pocs metres ens durà a la passera de fusta que voreja la Caseta de les Aigües. Mirant cap amunt ja veiem l’antena de Sant Pere Màrtir.

Pas per la Caseta de les Aigües. Al fons l’antena de Sant Pere.

Al final de la passera reprenem la pista, poc després deixem la cruïlla per on continua la pista pavimentada fins a dalt el cim (la farem de baixada, al retorn) i, ja per camí de terra seguim pel Passeig de les Aigües.
De seguida arribarem al Coll de Finestrelles, on a la dreta tenim el Mirador dels Xiprers (290 m, 13 min). A l’indret hi ha una font, una bancada de pedra per seure i una barana-mirador des d’on podem veure bones vistes de Barcelona i la plana del Llobregat. A banda i banda de la pista passa el corriol de carena, que uneix el barri de Finestrelles amb Sant Pere Màrtir.

Cartell al Mirador delx Xiprers
Panoràmica de Barcelona

Abandonem el mirador i seguim la pista principal, ara encarats a la carena on veiem al fons la Torre de Collserola, el temple del Tibidabo i l’Observatori Fabra, i a la dreta, grans vistes de Barcelona, des de Montjuïc fins al Maresme.

Pel Passeig de les Aigües

Continuem per la pista planera, passarem per unes vivendes i més endavant arribarem al revolt per on passa el Torrent de la Font del Lleó (282 m, 25 min). Ho sabrem per unes estaques que sostenen un filat, que fa de barana al desnivell de la torrentera (veure foto), i també perquè és un lloc amb escassa vegetació i es veu perfectament la cresta de Sant Pere Màrtir.

Revolt per on passa el Torrent de la Font del Lleó
Indret del Torrent de la Font del Lleó on hi ha Mina Juanita. Per aquí hem de pujar.

Arriba l’hora de deixar el plàcid Passeig de les Aigües i iniciar la part més dura de la caminada: l’ascensió pel dret per anar a visitar Mina Juanita.
No hi ha camí, o sigui que haurem de pujar pel dret, per un terreny rocallós i amb força pendent. Cal anar amb molt de compte per evitar relliscades, no hi ha massa punts per agafar-se i sovint més que caminar haurem de trepar. Però no ha de ser problema si estem mínimament en forma. Només cal trepitjar bé.

Nota important: si preferiu caminar més sobre segur, una alternativa per arribar a la mina, encara que no tan directament, és caminar des del revolt del torrent uns pocs metres més pel Passeig de les Aigües, i a mà esquerra prendre el primer corriol que veurem, que s’enfila pel vessant de la muntanya. Passarem per un caminet ben fressat i a mitja pujada, en arribar a l’alçada de la zona minera (que s’ìntueix), hem de tirar avall a l’esquerra per arribar a les cavitats de la mina. En acabar la visita retornem al corriol per seguir-lo amunt fins a la cresta.

En aquesta ruta optem per la via directa pujant pel torrent per accedir a la mina, cosa que farem en menys de 10 minuts (prenent-nos-ho amb calma).

Tram recorregut fins arribar a Mina Juanita. Al fons, Barcelona, la muntanya de Montjuïc i el port.

Quan arribem a la zona de Mina Juanita (300 m, 32 min) primer veurem, a mà dreta, l’entrada a la cavitat petita, amb un curt corredor, fàcilment accessible.

Després, un xic més amunt, veurem dos forats més (els ulls de Mina Juanita) , que són xemeneies de la cavitat petita.

Finalment, al mateix nivell i a poca distància veurem l’entrada de la cavitat superior, amb una galeria més llarga, irregular i fosca. Aquí veieu l’entrada.
Per raons òbvies, no és aconsellable entrar a la mina si aneu sols.

No cal dir que la mina té un especial interès per als amants de la geologia, espècialment de la mineralogia, i de l’espeleologia.
Si voleu més informació de la Mina Juanita de Collserola podeu:
– consultar el complet i documentat treball de fi de grau de l’Eloi Guerrero Loran, en format PDF,
– mirar aquest blog d’un grup d’espeleòlegs, amb una sèrie de fotografies, a espeleodijous.cat, o
– veure aquest curt reportatge que va fer ja fa uns anys Betevé, la televisió local de Barcelona, a beteve.cat.
I a Internet segur que trobareu moltes més dades i documents gràfics o audiovisuals.

Tram 2
MINA JUANITA (300 m) –
SANT PERE MÀRTIR (389 m)

Pel Coll del Portell i camí de carena

Feta la visita a la mina ens falta seguir amunt pel torrent de la Font del Lleó cap a la carena que veiem al damunt dels nostres caps. Hem de seguir pujant per un tram que seguex amb roca i, a més, pinassa. Seguirem agafant-nos amb el que trobem, amb les braques dels arbres o els caires de les roques si cal.

La part superior de la mina, mirant cap a la carena
Mirant cap a Barcelona

Sigui com sigui, hem d’anar progressant, amb la mateixa prudència que abans, i quan ja hem superat la zona ensotada de la mina, hem de procurar anar desplaçant-nos cap a la dreta fins a coincidir amb el corriol que voreja el torrent.

Arribats al corriol s’acaba l’estat d’alerta i ja podrem caminar amb normalitat, fent els darrers metres pel caminet, tot trepitjant roques amb restes evidents de minerals, fins arribar a dalt la carena.

Arribem a la carena pel costat d’uns bancs de fusta i amb la muntanya de Sant Pere Màrtir a l’esquerra . Aquest turó de l’antena és el nostre següent objectiu.

Arribada a la carena; al fons Sant Pere Màrtir
Panoràmica del torrent on hi ha la Mina Juanita, que queda ensotada, amb el Passeig de les Aigües al final, i Barcelona al fons.
També observem el corriol que voreja el torrent,

Al camí de carena (341 m, 50 min) hem de girar a l’esquerra, tot passant de llarg el camí que surt de front per la dreta (direcció Can Baró-Can Carbonell-Sant Just Desvern) i més endavant, al Coll del Portell (337 m), fem el mateix amb el camí que surt avall en diagonal cap a Plaça Mireia pel club de tennis.

Camí de carena a Sant Pere Màrtir

Comença el tram d’ascensió al cim, en dues parts, una de pujada suau i una de desnivell superior, poca estona però. Des del coll, en uns 10 minuts serem a dalt. Hi ha caminets paral·lels al camí que hi pugen.

Pujant cap al cim
Mirada enrere cap al Coll del Portell, en plena pujada

En l’ascensió anirem veient l’antena i la torre de guaita, que ens marquen la referència i sembla que ens observin…

Finalment arribarem a Sant Pere Màrtir o Puig d’Ossa (389 m, 1 hora).
Mirant enrere veiem el tram de la carena que hem fet per arribar fins aquí dalt.

Camí de carena mirant cap al Tibidabo

Al cim tenim, a més de la torre de vigilància d’incendis forestals (la torre ‘Golf’ del Parc), un mirador sobre Collserola, uns panells informatius de l’indret i les runes de l’antiga ermita de Sant Pere Màrtir, amb un rètol explicatiu i reivindicatiu del Grup d’Estudis d’Esplugues, col·locat l’any 2005.

Rètol a les restes de l’antiga ermita

I les vistes des d’aquest lloc estratègic són fantàstiques, en totes direccions, cap a Collserola-Vallvidrera-Tibidabo, cap a Barcelona i litoral proper, amb la serra de Marina i el Montseny al fons, i la muntanya de Montjuïc, cap al Baix Llobregat i muntanyes de l’Ordal i el Garraf.
Heus aquí una petita mostra del paisatge que es contempla des d’aquest cim, encara que el dia de la sortida no hi havia massa bona visibilitat.

Vista cap al Tibidabo i Barcelona

En el lloc de l’ermita s’hi va instal·lar als anys setanta una enorme antena de telecomunicacions (propietat de ‘Telefónica’), que ocupa tot el cim de la muntanya.

Passant per un caminet que voreja l’edificació de l’antena per la dreta, anirem a l’altra banda del cim. En aquest cantó hi ha un mirador, amb vistes de la plana del Llobregat i Barcelona i el conjunt de bateries antiàries dels temps de la guerra civil, amb un panell informatiu al mirador. Podem seguir un circuit esglaonat fent una petita volta per l’indret.

Caminet rodejant l’edifici de l’antena
Mirador de les bateries
Panell informatiu
Espai de les bateries antiaèries
L’antena de telecomunicacions des del mirador de les bateries

Visitades les bateries podem prendre el camí pavimentat per baixar ja cap al Passeig de les Aigües, però tornem a l’altra banda del cim, per prendre el camí de terra que voreja l’antena per l’altra costat, seguint el senyal cap a la dreta (direcció Passeig de les Aigües-Parc de Cervantes-Finestrelles).

Pal indicador al cim

Al costat mateix hi ha, al terra, el senyal geodèsic de l’Institut Cartogràfic de la Generalitat de Catalunya, corresponent al turó de Sant Pere Màrtir (senyal 287126022).

Senyal geodèsic del cim

Tram 3
SANT PERE MÀRTIR (389 m) –
PLAÇA MIREIA (262 m)

Pel camí pavimentat i Passeig de les Aigües

Deixem el cim pel camí de terra que passa per l’esquerra de l’antena de telèfons avall i de seguida enllaçarem amb el camí pavimentat, que ve de l’entrada a de l’edifici de la ‘Telefónica’, just al davant del mirador de les bateries.
Hi arribem en un revolt tancat (374 m), per on neix a l’esquerra un corriol carener que baixa directament al Mirador dels Xiprers (via que ja hem fet en d’altres ocasions), però en aquesta ruta toca seguirl a pista cimentada fins arribar al Passeig de les Aigües, en un punt entre la Caseta de les Aigües i el Mirador dels Xiprers.

El camí de baixada passa per diversos recolts tancats i el trajecte ens ofereix tota l’estona vistes espectaculars de l’entorn.

Camí pavimentat baixant cap al Passeig de les Aigües
Vista baixant pel camí, amb Plaça Mireia en primer terme

A mida que ens acostem a baix, ja veurem a vista d’ocell la Caseta de les Aigües i la passera de fusta que la rodeja, i al capdavall arribarem a la cruïlla amb el Passeig de les Aigües.

Vista de la Caseta de les Aigües i la passera de fusta, des del camí pavimentat
Enllaç amb el Passeig de les Aigües

Al ser-hi (294 m), girem a l’esquerra i fem els pocs metres que hi ha fins al Mirador dels Xiprers (290 m, 1h 18 min), per tornar-hi a fer una segona petita estada.

Sant Pere Màrtir des del Mirador dels Xiprers
Panoràmica de la plana del Llobregat

Després reculem pel Passeig de les Aigües per retornar a Plaça Mireia, rodejant la muntanya de Sant Pere Màrtir.
Primer passarem pel trencall del camí pavimentat a Sant Pere.

I poc després arribarem a la zona de la Caseta de les Aigües que vorejarem per la passera de fusta.

Farem una baixada fins al revolt amb drecera, i ja per camí de terra ens anirem acostant a Plaça Mireia.

Plaça Mireia en el punt de mira

Abans d’arribar a la rotonda, farem una breu visita a la Font de la Mandra, que cau a l’esquerra, baixant per unes escales (265 m). La font es troba al costat del restaurant Espai Mireia i a tocar de la rotonda.

Feta la visita només ens cal tornar al camí i fer els pocs metres fins a la Plaça Mireia (262 m, 1h 35 min). Aquí acaba la sortida.
A l’indret disposem d’una completa àrea de lleure, a banda i banda de la plaça-rotonda.

DESNIVELLS I TEMPS PER TRAMS
Desnivell en metres / Temps en minuts

TramDesnivellTemps
Plaça Mireia-Mirador dels Xiprers, pel Passeig de les Aigües+ 2813′
Mirador dels Xiprers-Torrent Font del Lleó (accés Mina Juanita), pel Passeig de les Aigües– 812′
Ascensió pel dret a Mina Juanita+ 187′
Ascensió pel dret i corriol a carena St. Pere Màrtir+ 4118′
Pujada a Sant Pere Màrtir pel Coll del Portell+ 4810′
Descens de St. Pere Màrtir al Mirador dels Xiprers, pel camí pavimentat i Passeig de les Aigües– 9918′
Mirador dels Xiprers-Plaça Mireia, pel Passeig de les Aigües– 2817′
Totals acumulats+ 135
– 135
1 h 35′

Desglossament del temps per etapes:
Plaça Mireia-Torrent Font del Lleó: 25 min
Torrent Font del Lleó-Mina Juanita-Carena: 25 min
Coll del Portell-Sant Pere Màrtir: 10 min
Sant Pere Màrtir-Plaça Mireia: 35 min

Distribució del temps:
32 % en pujada, 23 % en pla i 45 % en baixada.