Travessa completa pel Passeig de les Aigües, de Penitents a Zona Universitària

Penitents-Turó de Collserola-Pla dels Maduixers-Vallvidrera-Mirador dels Xiprers-Plaça Mireia-Finestrelles-Zona Universitària

DADES TÈCNIQUES

• Caminada núm. 51
  • Dates: dissabte, 20 de juny de 2020
  • Inici: estació Penitents (L3)
  • Final: metro Zona Universitària (L3)
  • Sector: vessant de Barcelona (transversal)
  • Distància: 16,6 km (11 km pel Passeig de les Aigües)
  • Temps: 3 h 25 min (2 h 25 min pel Passeig de les Aigües)
  • Desnivell: + 153 m / – 213 m (+ 65 m / – 29 m pel Passeig de les Aigües)
  • Dificultat: fàcil pel Passeig de les Aigües; moderada a l’accés i descens
  • Tipologia: travessa lineal (només anada)

ITINERARI

Av. de Vallcarca (metro Penitents)-Anna Piferrer-Cª Arrabassada-Gutenberg (escales)-Trullols-inici Passeig de les Aigües-accés al Turó de Collserola-Pla dels Maduixers-Font del Mont-Vallvidrera-Mirador dels Xiprers-Plaça Mireia-Pau Vergós-drecera-Av. dels Traginers-Tenerife (escales)-Hospital Sant Joan de Déu-Parc de Cervantes-Av. Diagonal (metro Zona Universitària).

MAPA DE LA RUTA

RUTA A WIKILOC

COMENTARI

Travessa completa pel Passeig de les Aigües (o Carretera de les Aigües), des de la zona alta dels Penitents fins a Plaça Mireia, ja en terme d’Esplugues de Llobregat. La pujada fins a l’inici de la popular pista la farem des de l’estació de metro de Penitents (avinguda de Vallcarca) i la baixada per la barriada espluguenca de Finestrelles per arribar a la zona de l’Hospital de Sant Joan de Déu i a la Diagonal, a l’estació de metro de Zona Universitària. Al llarg de la travessa, curtes estades a diversos indrets interessants del recorregut: el Turó de Collserola, el Pla dels Maduixers, la Font del Mont, el Mirador dels Xiprers i la Font de la Mandra, a Plaça Mireia. Ruta planera, sense problemes. Les úniques dificultats les trobarem als accessos: a l’anada amb una pujada notable però curta per la banda dels Penitents, i al retorn una baixada pronunciada fins a Finestrelles i fins a la Diagonal. Tot plegat es pot fer en unes 3 hores i mitja, comptant parades.

DESCRIPCIÓ DE LA RUTA

Tram 1
AV. VALLCARCA (METRO PENITENTS) (138 m)
PLA DELS MADUIXERS (275 m)

Pujada al Passeig de les Aigües pels Penitents, amb estada al Turó de Collserola

Sortim de l’estació de metro dels Penitents (L3, línea verda) (138 m) i situats a la cantonada de l’avinguda de Vallcarca amb el carrer d’Anna Piferrer, enfilem aquest carrer en pujada directa, curta però un xic costeruda, fins arribar a la zona per on passa la Ronda de Dalt. Travessem la ronda per un pont (162 m) i a l’altra banda ja veiem l’inici de la carretera de l’Arrabassada (BP-1417). L’agafem amunt per l’esquerra, però ben aviat (hi ha un pas de vianants regulat per semàfor) hem de prendre el carrer de Gutenberg, a l’esquerra, un carrer amb diversos trams d’escales que ens remunten fins a l’alçada del carrer de Navata. Pocs metres a la dreta i arribem a l’entrada del carrer de Trullols (198 m), que puja decidit per la nostra esquerra. Hem de seguir aquest carrer, sempre en pujada, que ens dirigeix de cara a la muntanya de Collserola. Quan s’acaba el carrer hi ha una mena de placeta (228 m, 15 min), des d’on surten dos camins barrats amb una cadena, tancats a la circulació de vehicles. Nosaltres hem d’agafar el camí de l’esquerra (indicació Parc de Collserola-Passeig de les Aigües-Tibidabo).

Final del carrer de Trullols. Hem d’agafar el camí de l’esquerra, direcció Passeig de les Aigües

Som al Passeig de les Aigües, a la part més oriental d’aquest tram que arriba, direcció Llobregat, fins a Esplugues, i que és el que seguirem nosaltres. Hi ha un altre tram que comença a Montbau, al Revolt de la Paella, a la carretera de l’Arrabassada, i acaba a Torre Baró (veure ruta 40 d’aquest blog). Existeix un projecte per unir aquests dos trams a través d’una passarel·la.

Itinerari sencer del Passeig de les Aigües, amb els seus dos trams

Prenem el camí i seguim pujant, primer suaument i després amb força pendent, fins arribar a una cruïlla de camins, on hi ha unes cases (276 m, 25 min).

Caminant pel Passeig de les Aigües, sector Penitents
Un tram de camí en notable pujada, abans d’aaribar a la primera cruïlla de camins destacable

El Passeig de les Aigües continua per l’esquerra, pel camí asfaltat, per la zona de cases. Però abans us proposo arribar-vos, pel camí tancat amb cadena, per la dreta, fins al proper Turó de Collserola (287 m). És un tram curt de pujada i des de dalt tenim bones vistes. De fet, en 5 minuts podem fer la pujada, una curta estada i el descens.

El camí de pujada al Turó der Collserola, que veiem al fons
Vista de Barcelona des del Turó de Collserola

Tornats a la cruïlla, resseguim la carretera de les Aigües per un tram asfaltat-pavimentat, amb algunes cruïlles, però nosaltres sempre direcció en pla fins que arribarem, després de passar pel costat de la font Gomis, al Pla dels Maduixers (275 m, 35 min).

Tram 2
PLA DELS MADUIXERS (275 m)
PASSAREL·LA CTRA. VALLVIDRERA (282 m)

Pel Passeig de les Aigües, amb parada a la Font del Mont

El Pla dels Maduixers és una de les portes del Parc de Collserola més utilitzades. Indret concorregut, sobretot els caps de setmana, on gairebé sempre hi veurem nombrosos vehicles, cotxes i motos, a l’aparcament, i força gent disposada a pedalar, córrer o caminar. A més, és el punt de partença del circuit esportiu DIR, que te marcat tot el tram del Passeig de les Aigües, gairebé sempre per pista de terra, fins a Plaça Mireia (9 km assenyalats cada 500 metres).

Pla dels Maduixers, una de les portes de Collserola

Abandonem l’aparcament pel camí que el voreja per la dreta, passem per uns panells informatius i una font, travessem la cadena del camí i continuem la nostra travessa per la Carretera de les Aigües. A partir d’ara, caminarem sempre de pla per un camí de terra, força ample, i amb vistes espectaculars sobre Barcelona i entorn. El trajecte no té pèrdua. Passarem per diverses cruïlles, camins per la dreta amunt cap a la carena de Sant Pere Màrtir i camins per l’esquerra avall cap als diversos barris de muntanya de Barcelona. Nosaltres anirem recorrent la pista, passant per alguns miradors a l’esquerra i per algunes fonts a la dreta. I serà molt fàcil trobar-nos amb altres caminants, ciclistes o corredors. Segur que no estarem sols!

Una de les fonts que trobem arran de camí

Més endavant arribarem a la zona poblada de Vallvidrera. Hi serem quan ens trobem amb una nova cadena que barra el pas als vehicles no autoritzats. Llavors entrarem a la barriada de la Font del Mont. I en ser en un revolt obert asfaltat (280 m, 1h 25 min), us recomano abandonar un moment la ruta per anar a visitar la propera Font del Mont (287 m), a pocs metres pel carrer que puja a la dreta, que ens hi porta de cara. En cinc minuts podem fer l’anada, la visita i el retorn.

Font del Mont

Visitada la font, seguim la pista asfaltada, que aviat tornarà a ser de terra. Passarem per l’estació del Funicular de Vallvidrera (279 m) i poc després pel km 4,5 del circuit DIR (just la meitat del recorregut marcat) (280 m, 1h 40 min) i en menys de 10 minuts ens trobarem la carretera de Vallvidrera, la que puja de Sarrià (la BV-1462) (282 m, 1h 50 min).

Tram 3
PASSAREL·LA CTRA. VALLVIDRERA (282 m)
PLAÇA MIREIA (262 m)

Pel Passeig de les Aigües, amb estada al Mirador dels Xiprers

Des d’aquest punt, la nostra ruta continua i hem de travessar la carretera a través d’una espectacular passarel·la. Tenim a la nostra esquerra bones vistes de Vallvidrera, la Torre de Collserola i el Tibidabo.

Passarel·la per damunt la carretera de Vallvidrera

Passat aquest tram volat, arribem a les darreres cases de Vallvidrera, l’última de les quals és Vil·la Paula (281 m), que veurem a la nostra esquerra. Just llavors veiem una nova cadena. Deixem la zona habitada i tornem a la pista de muntanya.

En aquest tram fins a Plaça Mireia seguirem contemplant magnífiques vistes del litoral, des del Maresme al Baix Llonregat, passant per tot el pla de Barcelona i rodalies.

Panoràmica de Barcelona des del Passeig de les Aigües
Una altra vista panoràmica de Barcelona, amb la muntanya de Montjuïc al fons
Natura i ciutat, muntanya i mar

A la nostra dreta en el sentit de la marxa, s’aixeca la muntanya que acaba, no massa lluny, a la carena que uneix Sant Pere Màrtir amb Vallvidrera i el Tibidabo. Les antenes de Sant Pere Màrtir, sempre al fons, ens marquen el sentit de la ruta. Després de passar per algunes cases, per més camins de pujada a la carena i de baixada a ciutat, per una cantera i una cabana de pedra, per més miradors, arribarem al Mirador dels Xiprers (290 m, 2h 25 min).

Una perspectiva del Passeig de les Aigües
Tram del camí, amb un dels pals mindicadors del quilometratge i una cabana de pedra
Un dels miradors arran de camí

En aquest indret, dit Coll de Finestrelles, trobem el sender que puja directe de Finestrelles i continua fins a dalt el cim de Sant Pere Màrtir. Una opció per escurçar la travessa seria fer el descens pel corriol de carena que baixa en direcció a l’Hospital de Sant Joan de Déu i ens permet enllaçar amb el carrer Tenerife.
A l’esplanada del coll tenim un mirador amb bones vistes panoràmiques i una font per a refrescar-nos.

Sant Pere Màrtir des del Mirador dels Xiprers

Ens resta el darrer tram del Passeig de les Aigües, el que ens ha de dur a Plaça Mireia, a partir d’ara sempre en terme d’Esplugues de Llobregat. Vorejarem Sant Pere Màrtir (pocs metres després veurem a mà dreta el camí pavimentat que hi puja), travessarem la passera de la Caseta de les Aigües, farem un curt tram pavimentat amb descens notable, i un darrer descens suau que ja ens permet albirar els aparcaments i l’àrea de lleure de Plaça Mireia. En ser-hi (262 m, 2h 40 min) acabarem la travessa completa del Passeig de les Aigües i aquí finalitza també el circuit esportiu DIR.

A la plaça tenim la font de la Mandra, un bar-restaurant, una àmplia àrea de lleure amb bancs i taules repartits per una extensa zona i, és clar, un ampli aparcament al voltant de la rotonda i al carrer Pau Vergós, que puja d’Esplugues.

Font de la Mandra

Tram 4
PLAÇA MIREIA (262 m)
DIAGONAL (METRO ZONA UNIVERSITÀRIA) (78 m)

Descens per Finestrelles i Parc de Cervantes a la Diagonal

Ja només ens resta completar la ruta amb el retorn a Barcelona ciutat. Hem de fer un desnivell de 184 metres en poc més de 3 quilòmetres. El descens és pronunciat, sobretot la baixada pel carrer Pau Vergós fins que haurem de desviar-nos per l’esquerra, per un camí (207 m) (PR-C 171, drecera que voreja la font del Xup) que ens deixarà de nou al carrer Pau Vergós (170 m).

El corriol de baixada per la drecera del PR-C 171

Sense entrar al carrer tombem a l’esquerra per un camí ben arranjat i sempre seguint-lo recte ens dirigirà a l’avinguda dels Traginers (160 m), tombem a l’esquerra amunt i seguim sempre recte fins arribar al final del carrer asfaltat (179 m).

A pocs metres d’enllaçar amb l’avinguda dels Traginers, a Esplugues de Llobregat

En aquest punt tenim, a mà dreta, el carrer de Tenerife i el baixem per diversos trams d’escales fins arribar a la zona de l’Hospital de Sant Joan de Déu (122 m, 3h 10 min). Voregem l’hospital, tirem a l’esquerra fins trobar el pas pel pont de damunt la Ronda de Dalt (116 m) i ja tenim al front l’entrada al Parc de Cervantes.

Entrada al Parc de Cervantes

Travessem el roserar avall i anem a buscar la sortida a la Diagonal; en ser-hi girem a l’esquerra per banda muntanya i en poca estona arribarem a la boca d’entrada del metro de Zona Universitària (L3, línia verda), punt i final de la sortida (78 m, 3h 25 min).

DESNIVELLS I TEMPS PER TRAMS

– 213
3h 25′

Distribució del temps:
26 % en pujada, 45 % en pla i 29 % en baixada.