Pujada al Tibidabo des del port de Barcelona

Port-La Rambla-Plaça Catalunya-Balmes-Av.Tibidabo-Pla dels Maduixers-ascensió per dreceres-Tibidabo-Turó de Mont-Vallvidrera

DADES TÈCNIQUES

• Caminada núm. 50
  • Data: dijous, 20 de febrer de 2020
  • Inici: metro Drassanes (L3), per accedir a zona ‘Golondrines’ del Port de Barcelona (darrera monument a Colom)
  • Final: Plaça de Vallvidrera (centre barri); retorn per estació Vallvidrera Superior (Funicular de Vallvidrera-FGC)
  • Sector: vessant de Barcelona fins dalt Tibidabo
  • Distància: 13,5 km
  • Temps: 3 h 10 min
  • Desnivell: + 497 m / – 158 m
  • Dificultat: baixa a ciutat, moderada a muntanya
  • Tipologia: travessa lineal (només anada)

ITINERARI

Port de Barcelona (zona Colom)-La Rambla-Pl.Catalunya-Pelai-Balmes sencer fins Pl.Kennedy-Av.Tibidabo-Parc Font del Racó-Pl.Doctor Andreu-Manuel Arnús-Pla dels Maduixers-ascensió per dreceres fins sota Tibidabo-CªVallvidrera-Tibidabo-zona Torre de Collserola-Turó de Mont-CªVallvidrera-Vallvidrera (plaça Vallvidrera).

MAPA DE LA RUTA
RUTA A WIKILOC

COMENTARI

Llarga travessa ciutat-muntanya, amb el repte de pujar des de nivell de mar fins al cim més alt de Barcelona i de Collserola, el Tibidabo, superant un desnivell de més de 500 metres. La travessa urbana per Barcelona-ciutat no té cap complicació, amb constant però lleugera pujada. A partir del Putxet (travessada la Ronda Mitre) la pujada es va accentuant fins arribar al Pla dels Maduixers. Aquí comença la veritable ascensió al Tibidabo per muntanya, que farem tota per dreceres (fins a quatre), essent la part més difícil del recorregut, amb algunes pujades notables. En ser a dalt del Tibidabo, parada obligada per admirar el paisatge sobre Collserola i tot el pla de Barcelona fins al mar, per adonar-nos del camí que hem fet per arribar-hi. Completarem l’excursió baixant per la zona de la Torre de Collserola i el Turó de Mont per arribar fins a Vallvidrera, al centre del barri. En total, unes 3 hores de caminada, sense comptar parades.

DESCRIPCIÓ DE LA RUTA

Tram 1
MOLL DE LES DRASSANES (3 m) –
PL. KENNEDY / AV. TIBIDABO (128 m)
Travessa urbana per Barcelona

Deixem l’estació de Drassanes per la banda del Portal de Santa Madrona, al final de la Rambla i davant mateix del monument a Colom i ens atancem fins al port, a la zona de les ‘Golondrines’, a tocar de mar, al Moll de les Drassanes (3 m). A partir d’ara comença el repte de pujar fins a dalt del cim més alt de la ciutat, l’emblemàtic Tibidabo, el sostre de la Serra de Collserola, a més de 500 metres amunt.

El punt de partença, arran de mar al port de Barcelona, al Moll de les Drassanes
Inici de l’excursió, amb el monument a Colom al davant

La primera etapa és purament d’aproximació a Collserola, travessant la trama urbana de la ciutat, sempre en lleugera pujada, però sense cap complicació, a no ser les parades pels semàfors. Sortim en direcció oest, passem arran del monument a Colom i prenem la Rambla amunt i a l’arribar a la plaça de Catalunya (17 m,15 min) tombem a l’esquerra pel carrer Pelai i més endavant trobem a mà dreta, l’inici del carrer Balmes (19 m, 20 min), que és la via que ens portarà més directe a la base de Collserola. Pujant per Balmes ja podem divisar el Tibidabo: fins allà dalt hem d’anar! Sembla molt lluny, però no ho està tant.

Pel carrer Balmes ja anem divisant al fons el Tibidabo, el nostre destí

Seguirem Balmes amunt, tot el carrer sencer, fins a la plaça Kennedy. En el trajecte anirem travessant successivament, entre d’altres carrers, la Gran Via (25 min), Aragó (30 min), la Diagonal (40 min), la Travessera de Gràcia (45 min), Plaça Molina-Via Augusta (52 min), la Ronda Mitre (1 hora), la Plaça Folguera (1h 05 min) i finalment arribarem a la Plaça Kennedy (128 m, 1h 10 min). Cal dir que el carrer Balmes va pujant contínuament, però el desnivell es nota a partir de la zona del Putxet (travessada la Ronda Mitre).

Tram 2
PL. KENNEDY / AV. TIBIDABO (128 m) –
PLA DELS MADUIXERS (275 m)
Accés a la base de Collserola

En arribar a la Plaça Kennedy hem de continuar recte amunt, per l’avinguda Tibidabo, seguint el carrer per on passen les vies de l’antic Tramvia Blau, sempre en pujada. Més amunt passarem per damunt la Ronda de Dalt (166 m, 1h 23 min) i poc després trobarem a mà dreta l’entrada al Parc de la Font del Racó (187 m, 1h 30 min).

Pujant per l’avinguda Tibidabo, a l’alçada de la Ronda de Dalt

Entrem al parc (farem una bona drecera) i seguim els indicadors cap al Funicular del Tibidabo, i aviat serem dalt la Plaça del Doctor Andreu (220 m, 1h 35 min).
Continuem amunt per la dreta i anem resseguint el carrer Manuel Arnús, que ens porta decididament fins a la base de Collserola, concretament fins al Pla dels Maduixers (275 m, 1h 50 min), lloc fàcilment reconeixible per la presència de diversos vehicles aparcats. Ja hem arribat a la part de muntanya.

L’aparcament del Pla dels Maduixers

Tram 3
PLA DELS MADUIXERS (275 m) –

TIBIDABO (esplanada) (500 m)
Pujada directa per dreceres

Comença la fase més muntanyenca de la travessa. Venint cap aquí hem vist el Tibidabo a sobre nostre, però encara queda molt amunt; ens falta superar un bon desnivell. I ho farem pel dret, per un seguit de dreceres -fins a quatre- muntanya amunt.
> Si preferiu un itinerari no tan dret, fent camí per la via habitual, podeu seguir la ruta 46 d’aquest bloc.

Iniciem aquesta etapa prenent el Passeig de les Aigües per la banda esquerra (hi ha una cadena), i compte perquè pocs metres després abandonarem la pista forestal per agafar el corriol (1h 52 min) que veiem a mà dreta, amb una escala amb graons de pedra. És la primera drecera. Pugem i anem seguint un corriol força bonic, amb pujada moderada, que ens portarà a enllaçar amb el camí de Can Borni (362 m, 2h 05 min).

Tram de la primera drecera, que ens portarà al Camí de Can Borni

És una bona drecera, ens estalvia un bon tros si haguéssim pujat per la via normal, pel Passeig de les Aigües-Camí de Vallvidrera-Camí de Can Borni. El pas pel camí de Can Borni serà molt breu, perquè poc metres després ja veiem, ara a mà esquerra, la segona drecera, curta i encaixada entre marges alts però rendible (ens torna a estalviar un tros més de pista) que de nou ens torna a enllaçar amb el camí de Can Borni. De fet, a penes el trepitjarem, perquè al ser-hi ja veiem, a l’esquerra, una nova drecera (373 m, 2h 10 min).

Final de la segona drecera i inici de la tercera

Aquesta tercera drecera és la més empinada de totes i cal anar en compte en alguns trams de pujada notable. La drecera ens acaba deixant a la carreterra del Tibidabo (456 m, 2h 25′), a l’alçada del Museu Mentora Alsina. Girem per la carretera a l’esquerra, passem per sota el pont del funicular i de seguida arribarem a la quarta drecera (2h 30 min).

Tram de la tercera drecera, la més costeruda, que puja fins a la carretera del Tibidabo

La tenim a la banda dreta de la carretera i puja amunt un tros curt fins arribar a un carrer asfaltat (471 m), que prenem a l’esquerra i aviat empalmarem amb la carretera que puja de Vallvidrera, ja a sota mateix del Tibidabo.

Panoràmica des de la quarta drecera, a sota mateix del Tibidabo

Girem a la dreta i només ens resta un tram curt de pujada fins arribar a dalt del Tibidabo, a l’esplanada principal (500 m, 2h 40 min). Som dalt del cim, la màxima alçada de Barcelona i de la serra de Collserola. Hem aconseguit el repte de superar més de 500 metres de desnivell des del punt de partença, al port de Barcelona, a tocar de mar.

Arribada al cim. Repte assolit!

Des d’aquest indret privilegiat podem gaudir del millor mirador per contemplar l’entorn de Collserola i tota la ciutat de Barcelona fins al mar, des del mirador del parc d’atraccions, o més amunt, pujant per les escales del temple, al mirador superior (515 m).

Panoràmica del parc d’atraccions i al fons Barcelona
Zoom del pla de Barcelona fins al mar; en primer terme l’Observatori Fabra
Panoràmica de Collserola, mirant cap a Vallvidrera

No cal dir que al Tibidabo tenim altres al·licients per fer-hi parada. A part de les vistes, podem visitar el Temple del Sagrat Cor, disfrutar del parc d’atraccions (pagant, és clar) o prenent un refresc o menjar (si és temporada d’obertura del parc).

Temple del Sagrat Cor
Façana del temple
Vista de l’esplanada

Tram 4
TIBIDABO (esplanada) (500 m) –

VALLVIDRERA (plaça) (342 m)
Descens pel Turó de Mont

Aconseguit l’objectiu ens queda la baixada a Vallvidrera per completar l’excursió. Abandonem el Tibidabo pel mateix lloc que hem arribat, per la carretera de Vallvidrera, ara avall, encarats a la Torre de Collserola, que veiem imponent al front.

Caminant en direcció a la Torre de Collserola

Més avall veurem a mà dreta un camí empedrat, que ens portarà a rodejar la base de la torre (veurem alguns dels impressionants tirants que la sostenen i equilibren) i continuant pel camí amunt arribarem, després d’una curta pujada, dalt el Turó de Mont (445 m, 2h 55 min).
Des d’aquest turó tenim la torre de Collserola al costat mateix i ja veiem a l’altra banda Vallvidrera. Ja lluny contemplem el temple del Tibidabo.

Arribant al Turó de Mont
Turó de Mont; al fons el Tibidabo

Ja només ens queda baixar cap a Vallvidrera, primer per un camí força dret (cap problema, perquè baixem) fins arribar a la carretera de Vallvidrera (386 m, 3h 02 min) i després, tombant avall a la dreta, per la carretera (carrer de les Alberes), que ens portarà fins a l’estació de Vallvidrera Superior (365 m, 3h 08 min) (podem agafar el funicular per baixar a Peu del Funicular i agafar els Ferrocarrtils de la Generalitat per accedir a ciutat) i pel carrer de Queralt (tros final per escales) a la plaça de Vallvidrera, el centre d’aquest barri barceloní de muntanya (342 m, 3h 10 min).

Tram d’escales del carrer de Queralt; al fons, la Plaça de Vallvidrera, final de l’excursió

En total haurem esmerçat unes 3 hores de camí. Si hem fet la sortida al matí, Vallvidrera és un bon lloc per fer-hi un merescut dinar.

Fotografia des del funicular de Vallvidrera, poc abans de passar per sota el pont del Passeig de les Aigües

DESNIVELLS I TEMPS PER TRAMS

– 158
3h 10′

Distribució del temps:
70 % en pujada, 14 % en pla i 16 % en baixada.