Travessa completa pel Passeig de les Aigües, de Zona Universitària a Penitents

Zona Universitària-Finestrelles-Plaça Mireia-Mirador dels Xiprers-Vallvidrera-Font del Mont-Pla dels Maduixers-Turó de Collserola-Penitents

DADES TÈCNIQUES

• Caminada núm. 80
  • Data: dissabte, 29 d’octubre de 2022
  • Inici: metro Zona Universitària (L3)
  • Final: metro Penitents (L3)
  • Sector: vessant de Barcelona (transversal)
  • Distància: 14,9 km
  • Temps: 3 h 10 min
  • Desnivell: + 230 m / – 170 m
  • Dificultat: fàcil pel Passeig de les Aigües; moderada a l’accés i descens
  • Tipologia: travessa lineal (només anada)

ITINERARI

Av. Diagonal (metro Zona Universitària)-Parc de Cervantes-Hospital Sant Joan de Déu-Tenerife (escales)-Av. dels Traginers-corriol PR-C 171-Carrer Pau Vergós-Plaça Mireia (inici Passeig de les Aigües)-Mirador dels Xiprers-Vallvidrera-Font del Mont-Pla dels Maduixers-Turó de Collserola-Carrer de Trullols (final Passeig de les Aigües)-Gutenberg (escales)-Cª Arrabassada-Anna Piferrer-Av. Vallcarca (metro Penitents).

MAPA DE LA RUTA

• Pla dels Maduixers
  • Turó de Collserola

COMENTARI

Travessa completa pel Passeig de les Aigües (o Carretera de les Aigües), recorrent els aproximadament 11 quilòmetres que hi ha des de Plaça Mireia (Esplugues de Llobregat) fins als Penitents. L’ascensió a la pista la farem des de l’avinguda Diagonal (metro Zona Universitària) i el descens des de la part alta dels Penitents fins a l’avinguda Vallcarca (metro Penitents).
El més complicat de la caminada és el tram d’ascensió a Plaça Mireia pel barri de Finestrelles, especialment els darrers metres.
La ruta pel Passeig de les Aigües és planera, amb desnivells escassos i no presenta cap dificultat. Durant gran part del trajecte ens acompanyaran les panoràmiques de Barcelona i voltants mirant cap al mar, i les vistes de la carena de Collserola, des de Sant Pere Màrtir mirant cap al Tibidabo.
Al llarg de la travessa per la popular pista anirem passant per diversos miradors, àrees de descans, fonts, etc. Però és especialment recomanable fer al menys curtes estades a indrets interessants del recorregut, com ara l’àrea de lleure de Plaça Mireia, amb la Font de la Mandra just per on comença el Passeig de les Aigües, el Mirador dels Xiprers, amb esplèndides vistes sobre Barcelona, Montjuïc i el Baix Llobregat, el pas per la casa modernista-noucentista de Vil·la Paula, l’espectacular passarel·la per sobre de la carretera de Vallvidrera, la Font del Mont, el Pla dels Maduixers i, al final de l’excursió, el Turó de Collserola, amb esplèndides vistes de la part septentrional de Collserola i de Barcelona i el Maresme al fons.
A destacar que el dia de la caminada hi havia una espessa boira costanera, que va impedir disfrutar del paisatge, com es pot veure en les fotografies fetes en aquell dia de finals d’octubre.

DESCRIPCIÓ DE LA RUTA

Tram 1
DIAGONAL (METRO ZONA UNIVERSITÀRIA) (78 m)

PLAÇA MIREIA (262 m)
Ascensió pel Parc de Cervantes i Finestrelles

Deixem l’estació de Zona Universitària de la línia verda del metro (L3) per la sortida Parc de Cervantes i ens posicionem al lateral de muntanya de la Diagonal (78 m). En aquest punt comencem a caminar en direcció sud , cap al Parc de Cervantes, que aviat veurem a la nostra dreta. Passarem per unes escales d’accés i més endavant arribarem a una cruïlla de camins per la dreta, i agafem el camí recte que puja, vorejant el roserar del parc (5 min). En el pas pel parc seguirem sempre la direcció a la Carretera d’Esplugues.

Accés al camí per travessar el Parc de Cervantes cap a la Carretera d’Esplugues. Seguir recte.

En menys de cinc minuts serem a la carretera, la creuem pel pont que travessa la Ronda de Dalt (116 m), i enfilem el carrer a l’esquerra cap a l’Hospital de Sant Joan de Déu, que tenim al davant.
Pocs metres després hem de trencar pel primer carrer a la dreta (per la zona d’Urgències de l’hospital) (10 min) i pugem fins arribar a un revolt a esquerra i compte perquè fet el revolt de seguida trobarem un carrer a la dreta (carrer de Tenerife), que hem de prendre cap amunt.

Tram d’escales del carrer de Tenerife

Comença llavors un tram per escales, que va superant diversos nivells i que arriba a l final de tot a l’avinguda dels Traginers. Una opció és evitar-nos l’últim tram costerut d’escales i en arribar al carrer dels Pins (170 m) girar a l’esquerra i al primer carrer (de Finestrelles) pujar uns pocs metres per enllaçar amb l’avinguda dels Traginers (173 m, 18 min).
Des d’aquesta avinguda de la part alta del barri de Finestrelles, a Esplugues de Llobregat, hem de trencar a l’esquerra cap avall fins arribar al trencall d’un camí pavimentat que s’enfila decidit per la dreta (160 m, 22 min).

Trencall a la dreta al camí pavimentat

Deixem l’avinguda i guanyem més alçada per aquest camí pavimentat que més endavant es converteix en camí de terra i que planeja entre el barri i la muntanya de Sant Pere Màrtir que tenim a sobre.
Seguim el camí fins que veurem un corriol a la dreta, senyalitzat amb una fita que ens indica PR-C 171 (173 m, 27 min). Tombem a la dreta per aquest camí-corriol, que de fet és una drecera, i poc després anem a sortir al camí que ve del carrer Pau Vergós. Seguim per la dreta amunt, passem per sota d’una vivenda i aviat el corriol planeja fins que va a morir al carrer Pau Vergós, en plena pujada cap a Plaça Mireia (218 m, 37 min).

En arribar al carrer continuem amunt per la dreta, per la vorera de la calçada, per fer uns costeruts darrers metres fins a la Plaça Mireia, on hi ha una rotonda (262 m, 45 min). En aquest tros d’uns 320 metres superarem un desnivell de 44 metres (13,75% de pendent).

Enllaç amb el carrer de Pau Vergós

A Plaça Mireia tenim al voltant l’àrea de lleure de Sant Pere Màrtir, a l’esquerra i a la dreta. Per la dreta, per on hem arribat, veiem el bar-restaurant ‘Espai Mireia’ i al costat la Font de la Mandra, just a sota de la pista que hem d’agafar, que neix a la plaça, i que és l’inici del Passeig de les Aigüies. Allà hi ha panells informatius i el primer marcador del circuit DiR que senyalitza cada 500 metres la distància entre Plaça Mireia i el Pla dels Maduixers, en un total de 9 quilòmetres. Nosaltres seguirem tot aquest tram i farem uns 2 quilòmetres més de la Carretera de les Aigües pel barri dels Penitents.

Tram 2
PLAÇA MIREIA (262 m)
PASSAREL·LA CTRA. VALLVIDRERA (282 m)
Pel Passeig de les Aigües, amb parada al Mirador dels Xiprers

Emprenem el camí del Passeig de les Aigües que surt per sobre de l’espai de restauració i de la font de la Mandra, on hi ha panells informatius i la fita del km 0 del circuit DiR. Farem la travessa completa per aquest camí (pistes forestals E01 i C01 del Parc) i en un primer tram ens dirigirem cap al Mirador dels Xiprers, on hi serem en uns 15 minuts. En aquest tros del camí anirem guanyant alçada suaument, vorejant Sant Pere Màrtir i deixant al costat vistes del Baix Llobregat, amb el Turó del Temple en primer terme.

Deixant enrere Plaça Mireia
Turó del Temple des del Passeig de les Aigües
Passeig de les Aigües en direcció al Mirador dels Xiprers

Més endavant, en un revolt tancat, enllaçarem amb la pista pavimentada que puja de Finestrelles i es dirigeix a la Caseta de les Aigües (276 m). Després d’una curta però pronunciada pujada serem a la Caseta de les Aigües, que passarem pel costat, per una passarel·la de fusta, veient a sobre nostre les antenes de Sant Pere Màrtir.

Caseta de les Aigües i a sobre Sant Pere Màrtir, des de la passarel·la

Al final de la passarel·la, ja amb el camí planer, passarem pel trencall de la pista pavimentada que segueix fins a dalt de Sant Pere Màrtir (a l’esquerra), i nosaltres continuarem pel camí de terra i en poca estona arribarem al Coll de Finestrelles, on hi ha el Mirador dels Xiprers, a la dreta (290 m, 1 hora).
El mirador és un espai amb miranda, bancada de pedra i una font. I al voltant tenim, si el dia és clar, magnífiques vistes de Barcelona i el Baix Llobregat, i de la carena de Collserola, des de Sant Pere Martir fins a la Torre de Collserola, el Tibidabo i l’Observatori Fabra.

Mirador dels Xiprers, al Coll de Finestrelles
Vista des del Mirador dels Xiprers, amb la boira costanera, protagonista de la jornada

El Passeig de les Aigües ens ofereix una panoràmica de la ciutat de Barcelona a vol d’ocell, podent-se distingir la trama urbana, els diferents barris i gran part dels edificis singulars de la capital catalana, però aquell dia hi havia a la costa una boira marítima molt espessa, que impedia de veure el mar i envaïa part de la ciutat.
Aquí una sèrie de fotos de les panoràmiques d’aquest fenomen neteorològic provocat per la diferència de temperatura entre el mar i la superfície terrestre:

I aquí una mostra de diferents trams de la pista (E01) fins arribar a Vallvidrera:

Quan arribem a Vil·la Paula (281 m), entrarem a un sector del barri de Vallvidrera, a tocar de la carretera que puja de Sarrià cap a Vallvidrera i segueix fins a Sant Cugat del Vallès (la BV-1462), zona urbanitzada que arriba fins a la barriada de la Font del Mont.

A pocs metres de Vil·la Paula
Vil·la Paula
Panell informatiu del Passeig de les Aigües a l’entrar a Vallvidrera, al davant de Vil·la Paula

Caminarem passant per un conjunt de vivendes escampades pel vessant de la muntanya de Collserola. I ben aviat coincidirem amb la carretera, que travessarem per una passarel·la espectacular (281 m, 1h 32 min) .

Tram 3
PASSAREL·LA CTRA. VALLVIDRERA (282 m)

PLA DELS MADUIXERS (275 m)
Pel Passeig de les Aigües, amb parada a la Font del Mont

En el punt d’enllaç amb la carretera de Vallvidrera, la pista forestal del Passeig de les Aigües passa a ser la C01.

Enllaç del Passeig de les Aigües amb la carretera de Vallvidrera

Reprenen la marxa pel Passeig de les Aigües en direcció el Pla dels Maduixers.

Vil·la Paula, un referent visual de Collserola

Encara en zona urbana de Vallvidrera passarem per la fita de la meitat del circuit DiR (el km 4.5) (280 m, 1h 39 min), travessarem la Drecera de Vallvidrera i de seguida la parada de ‘Carretera de les Aigües’ del Funicular de Vallvidrera.

I ben aviat arribarem a la barriada de la Font del Mont, a sota de la Torre de Collserola que s’alça majestuosa per damunt de la zona.

Arribada a la barriada de la Font del Mont

En passar per un ampli revolt (280 m) ens desviarem uns metres del camí a l’esquerra per anar a visitar la Font del Mont (287 m, 1h 54 min).

Tornem al camí i uns metres més endavant sortirem de la zona de Vallvidrera, passant per un altra cadenat.
I de nou serem a la part ‘natural’ del Passeig de les Aigües, amb un traçat més revirat, però igualment obert a la ciutat de Barcelona, passant per diversos miradors (a la dreta) i fonts (a l’esquerra).

Però aquell dia la boira costanera seguia present:

Però no ens impedia de veure l’entorn de Collserola recorrent la pista:

Fent camí anirem passant els quilòmetres i ens acostarem al final de l’etapa, el Pla dels Maduixers. Abans de ser-hi veurem luna panoràmica de la casa Arnús a sobre la plaça del Doctor Andreu, amb els tres turons de Barcelona al fons.

Panoràmica de Barcelona

Finalment arribarem a la cruïlla amb el Camí de Vallvidrera, on està situat un edifici de la companyia d’aigües i per on passa el Funicular del Tibidabo (276 m).

Funicular del Tibidabo

Pocs minuts després serem a l’aparcament del Pla dels Maduixers (2h 37 min), on també hi trobem panells informatius de la Ronda Verda i de l’indret, a més de la inevitable font. Aquí acaba el circuit esportiu de l’empresa DiR, que ha senyalitzat els 9 quilòmetres que hi ha des de Plaça Mireia fins aquí. I també finalitza la tercera etapa de la nostra ruta.

Pla dels Maduixers

Tram 4
PLA DELS MADUIXERS (275 m)
AV. VALLCARCA (METRO PENITENTS) (138 m)
Estada al Turó de Collserola i descens als Penitents

Nosaltres resseguirem el Passeig de les Aigües encara un tros més, fins als Penitents. És un sector molt menys concorregut i força diferent de la classica travessa entre Plaça Mireia i Pla dels Maduixers o viceversa. A partir d’ara el camí és asfaltat, passa per la part alta de la barriada dels Penitents i té poc de camí de muntanya. Malgrat això, seguirem gaudint de bones vistes, especialment quan pugem al Turó de Collserola, que serà el punt culminant de la travessa.

Abandonem el Pla dels Maduixers

Sortim de l’aparcament del Pla dels Maduixers per l’altra punta per on hem arribat i seguim el carrer asfaltat, la Carretera de les Aigües. Poc després passem per la Font Gomis (a l’esquerra) i anem seguint el carrer, sempre per la banda més enlairada.

Pas per la Font Gomis
Pas per una de les vivendes de la Carretera de les Aigües

En aquest tram trobarem alguns trencalls (veure fotos):

En aquesta cruïlla hem de seguir per l’esquerra amunt
I en aquest trencall hem de continuar recte

Més endavant, després de passar per les últimes vivendes arribarem al final del carrer asfaltat (277 m).
En aquest punt ens trobem en una nova cruïlla, ara de camins pavimentats. Per la dreta el que baixa cap als Penitents, i que seguirem després. Per l’esquerra, el que puja al Turó de Collserola.

Camí a l’esquerra per anar al Turó de Collserola, que es troba al final de la pujada

Agafem aquest camí cap amunt i en pocs metres i uns dos minuts com a molt serem a una petita esplanada: som al Turó de Collserola (287 m, 2h 52 min). El turó, situat a sota del Tibidabo i a sobre de Vall Parc, està encarat a la part septentrional de Collserola i a la ciutat de Barcelona, la qual cosa ens permet contemplar vistes noves:

Feta la visita al turó només ens resta acabar la travessa. Baixem pel camí per on hem pujat i en tornar a ser al Passeig de les Aigües (277 m) el seguim avall, sempre encarats a ciutat, fins al final.

El Passeig de les Aigües de baixada als Penitents

Sense deixar el camí anem descendint, vorejant el barri dels Penitents, enfilat per la muntanya, sota el Tibidabo.

Més avall, quan arribem a una placeta serem al final del Passeig de les Aigües, el final del camí de muntanya i l’inici de la part urbana dels Penitents (228 m, 3 hores).

Final del Passeig de les Aigües i origen del carrer de Trullols, a la dreta de la imatge

Aquí neix, a la dreta, el carrer de Trullols, que ens permetrà continuar avall fins arribar a un altre carrer (el de Navata), tombem a la dreta i de seguida veurem a l’esquerra unes escales (carrer de Gutenberg), que baixant-les ens portaran a la carretera de l’Arrabassada.

Escales del carrer de Gutenberg

En ser-hi travessem la calçada pel pas de vianants amb semàfor i tirem avall cap a la dreta, passem pel pont sobre la Ronda de Dalt per anar a buscar l’altra banda, girem a l’esquerra i a poques passes tenim a la dreta la cruïlla del carrer d’Anna Piferrer. Només hem de seguir aquest carrer en baixada i al final, on creua l’avinguda de Vallcarca, tenim l’estació de Penitents de la línia 3 del metro (138 m, 3h 10 min).

Carrer d’Anna Piferrer

Acaba la travessa, després d’uns 15 quilòmetres de marxa i poc més de tres hores.

DESNIVELLS I TEMPS PER TRAMS
Desnivell en metres / Temps en minuts

TramDesnivellTemps
Av. Diagonal (metro Zona Universitària)-Hospital Sant Joan de Déu, pel Parc de Cervantes+ 4410′
Hospital Sant Joan de Déu-Plaça Mireia (inici Passeig de les Aigües), pel PR-C 171+ 14035′
Plaça Mireia-Mirador dels Xiprers+ 2815′
Mirador dels Xiprers-passarel·la Ctra. Vallvidrera– 932′
passarel·la Ctra. Vallvidrera-Font del Mont+ 622′
Font del Mont-Pla dels Maduixers– 1243′
Pla dels Maduixers-Turó de Collserola+ 1215′
Turó de Collserola-Carrer Trullols (final Passeig de les Aigües)– 598′
carrer Trullols (final Passeig de les Aigües)-Av. Vallcarca (metro Penitents)– 9010′
Totals acumulats+ 230
– 170
3h 10′

Desglossament del temps per etapes:
Zona Universitària-Plaça Mireia: 45 min
Plaça Mireia-Passarel·la Cª Vallvidrera: 47 min
Passarel·la Cª Vallvidrera-Font del Mont-Pla dels Maduixers: 65 min
Pla dels Maduixers-Turó de Collserola-Penitents: 33 min

Distribució del temps:
33 % en pujada, 43 % en pla i 24 % en baixada.