De Roquetes a Cerdanyola per la Serra d’en Ferrer

Roquetes-Cerdanyola del Vallès, pel Coll de la Ventosa, Forat del Vent, Serra d’en Ferrer, Font de Can Lloses i Can Catà

DADES TÈCNIQUES

• Caminada núm. 44
  • Data: dilluns, 26 d’agost de 2019
  • Inici: metro Roquetes (L3)
  • Final: estació Cerdanyola del Vallès (Renfe)
  • Sector: vessant del Vallès (Sant Iscle-Cerdanyola)
  • Distància: 11,5 kms
  • Temps: 2 h 45 min
  • Desnivell: + 196 m / – 235 m
  • Dificultat: moderada
  • Tipologia: travessa lineal (només anada)

ITINERARI

Metro Roquetes-Mirador de Torre Baró-Castell de Torre Baró-Coll de Roquetes-Torre Baró (inici Pg.Aigües)-Coll de Peirà-Coll de la Ventosa-Forat del Vent-Serra d’en Ferrer-Font de Can Lloses-Sant Iscle de les Feixes-Can Catà-Santa Maria de les Feixes-aqüeducte de Canaletes-Cerdanyola del Vallès.

MAPA DE LA RUTA
RUTA A WIKILOC

COMENTARI

Després de pujar fins al Castell de Torre Baró i arribar al Coll de Roquetes, hem d’agafar la carretera (mà dreta) cap a la part alta de Torre Baró, just on comença, a mà esquerra, el Passeig de les Aigües, que hem de seguir cap al Coll de Peirà, el Coll de la Ventosa (travessar la passarel·la sobre la carretera) i fins al Forat del Vent. Més enllà, a mà dreta s’agafa el camí que travessa la Serra d’en Ferrer. Després d’alguns trencalls, arribem a una cruïlla de camins important perquè hem de deixar el camí carener i tirar per la dreta direcció can Lloses fins arribar al camí de Sant Iscle, ja en clara orientació cap a Cerdanyola. Abans de continuar pel camí, s’aconsella visitar la Font de Can Lloses, en un indret tranquil i ombrívol, però la font no raja ni gota d’aigua (al menys aquest estiu). Seguint pel camí aviat arribarem a l’alçada de l’ermita de Sant Iscle de les Feixes (amb accés tancat) i Can Catà i només ens faltarà passar a distància de l’ermita de Santa Maria de les Feixes i per sota de l’aqüeducte de Can Canaletes i ja serem a l’entrada de Cerdanyola (Parc de la Riera). Per acabar, una travessa per la ciutat, sempre recte, ens portarà a l’estació de la Renfe, fi del trajecte.

DESCRIPCIÓ DE LA RUTA

Tram 1
METRO ROQUETES (110 m) –
CASTELL DE TORRE BARÓ (214 m)

Sortim del metro Roquetes pel carrer Vidal i Guasch (110 m) i anem a trobar el carrer de Briquets, pujant per trams d’escales elèctriques (si funcionen). Allà girem a la dreta fins arribar a les escales de Llobera, que estan a l’esquerra (151 m). Les pugem i ja veurem a sobre nostre el Castell de Torre Baró. Tombem seguint la carretera amunt, per la dreta, i arribarem aviat al Mirador de Torre Baró (196 m, 15 min) i tirant per un camí evident al Castell de Torre Baró (214 m, 20 min), amb un nou mirador de l’entorn.

Castell de Torre Baró

Tram 2
CASTELL DE TORRE BARÓ (214 m) –
COLL DE LA VENTOSA (261 m)

Per Torre Baró i el Coll de Peirà

Després prenem el caminet que passa per sota el castell i anirem al Coll de Roquetes (215 m), per on passa la Carretera Alta de Roquetes, que seguim a la dreta cap a la part alta del barri de Torre Baró (en la cruïlla de carrers, hem de prendre el de l’esquerra amunt). Arribarem a un coll (230 m, 30 min), on veurem a mà esquerra l’inici d’una pista assenyalada com a Passeig de les Aigües, que hem d’agafar.

Inici del Passeig de les Aigües, a Torre Baró

Girem, doncs, a l’esquerra i seguim aquesta pista força estona en direcció el Coll de Peirà (poc abans passarem pel trencall del camí de Can Cuiàs, 252 m) i el Coll de la Ventosa (261 m, 50 min), que travessarem per una passarel·la per damunt la carretera del Cementiri.

Coll de la Ventosa

Tram 3
COLL DE LA VENTOSA (261 m) –
CAMÍ SERRA D’EN FERRER (300 m)

Pel Forat del Vent

Continuem pel Passeig de les Aigües en direcció Can Ferrer i el Forat del Vent (278 m), sempre seguint la pista del Passeig de les Aigües, fins que arribarem al trencall de la dreta que no podem passar-nos de llarg. És el que assenyala la direcció cap a Serra d’en Ferrer-Sant Iscle de les Feixes-Can Catà-Cerdanyola (300 m, 1h 10 min).

Per la dreta, trencall cap a la Serra d’en Ferrer

Tram 4
CAMÍ SERRA D’EN FERRER (300 m) –
CAN CATÀ (89 m)

Per la Serra d’en Ferrer i Can Lloses

Seguim el camí que passa per la Serra d’en Ferrer. Durant el trajecte passarem per diversos trencalls a banda i banda, fins que arribarem a una cruïlla important per a continuar correctament la ruta.

Camí de la Serra d’en Ferrer

Trobarem a mà dreta un camí que ens indica el desviament per seguir pel GR 173-3 i GR-92 (188 m, 1h 30 min). Compte que no hi ha pal indicador, només una estaca clavada al terra.

Can Lloses
Arribada a la cruïlla del camí de Sant Iscle

Continuem pel camí de la dreta que ens portarà a passar a prop de Can Lloses, que veurem a la dreta, fins arribar al camí de Sant Iscle (138 m). En aquest punt tombem a mà dreta i de seguida a mà esquerra per anar a veure la propera Font de Can Lloses, en una esplanada acondicionada amb taules i bancs de fusta (115 m, 1h 40 min).

Font de Can Lloses

Desfem el camí per tornar al camí de Sant Iscle i continuem per la dreta cap a Sant Iscle de les Feixes-Can Catà-Cerdanyola. Primer passarem pel costat de l’ermita de Sant Iscle (101 m) (l’accés és restringit al tercer diumenge de cada mes, a excepció d’agost) i poc després arribarem a la masia de Can Catà (89 m, 2 hores) (opció de fer un itinerari assenyalat pel Bosc gran de Can Catà, però només el primer i tercer diumenge de cada mes).

Entrada a l’ermita de Sant Iscle de les Feixes
Accés al Bosc gran de Can Catà

Tram 5
CAN CATÀ (89 m) –
CERDANYOLA DEL VALLÈS (71 m)

Continuem pel camí cap a Cerdanyola, perfectament indicat en tots els trencalls. Més endavant passarem a pocs metres de l’ermita de Santa Maria de les Feixes (75 m) (també amb accés restringit) i de seguida per sota de l’Aqüeducte de Canaletes i finalment arribarem a Cerdanyola, pel Parc de la Riera (65 m, 2h 25 min).

Santa Maria de les Feixes
Deixant enrere l’Aqüeducte de Canaletes, ja a les portes de Cerdanyola

Per acabar la ruta hem de fer la travessa urbana fins a l’estació de tren. La farem seguint sempre recte, passant pel Passeig d’Horta fins a la plaça de l’Estatut (77 m), amb una gran rotonda, continuarem per l’Avinguda de la Primavera, passant pel pont sobre el riu Sec i arribarem de seguida a l’estació de Renfe, final de la travessa (71 m, 2h 45 min).